مقایسه وردپرس، جوملا، دروپال

وردپرس و جوملا و دروپال کدام یک بهتر است؟

سلام خدمت همراهان همیشگی پانی دیزاین، امروز به صورت تخصصی سیستم های مدیریت محتوای دروپال ، جوملا و وردپرس را مورد بررسی قرار داده و مزایا و معایب هرکدام از این سیستم های مدیریت محتوا را خواهیم گفت. لطفا تا پایان همراه ما باشید.

امروزه سیستم های مدیریت محتوا یا CMS ها در حال رقابت با یکدیگر هستند. چرا که این سیستم ها ، کار را برای مدیران سایت راحت تر کرده و از نظر هزینه نیز به صرفه تر هستند.

وردپرس vs جوملا

کدام سی ام اس را انتخاب کنیم؟

مقایسه وردپرس، جوملا، دروپال به شما این امکان را می دهد تا برترین سیستم را برای وبسایت خود برگزینید و بعد از راه اندازی سایت خود، خیالتان از همه نظر راحت باشد!

نقاط اشتراک cms ها

این سه ابزار مدیریت محتوا دارای نقاط مشترک زیادی هستند شامل :

  • هر سه وردپرس، جوملا، دروپال ، رایگان می باشند.
  • با زبان PHP نوشته شده اند.
  • آن ها از قالب ها و افزونه ها و پلاگین ها استفاده می کنند.
  • هر سه از پایگاه داده MYSQL استفاده می کنند اما وردپرس به صورت کاملا اختصاصی از آن پشتیبانی می کند.
  • open source هستند.

اما این سیستم ها تفاوت های بسیاری در امنیت، کاربرپسندی ، پشتیبانی از قالب ها و … وجود دارد.

کاربری آسان در سیستم مدیریت محتوا

هر کسی که وبسایت خود را طراحی می کند لزوما توسعه دهنده وب و یا برنامه نویس نمی باشد. برای کاربران تازه کار، کاربری آسان حتما باید مد نظر قرار گیرد.

پیشخوان وردپرس

بسیاری از هاستینگ ها پشتیبانی کاملی از وردپرس دارد زیرا وردپرس به نصب ۵ دقیقه ای معروف است.

کاربران تازه کار به راحتی بدون دانش کد نویسی و تنها در چند دقیقه می توانند با وردپرس وبسایت خود را راه اندازی کنند.

مراحل نصب وردپرس همانند جوملا و دروپال می باشد. بعد از نصب صفحه ای بسیار عالی برای مدیریت وبسایت در اختیار شما قرار می گیرد.

آموزش پیشخوان وردپرس

پیشخوان جوملا

در جوملا نیز بسیاری از هاستینگ ها از آن پشتیبانی می کنند. سرعت نصب جوملا همانند وردپرس نیست ولی مراحل نصب تقریبا مشابه می باشد.

بعد از نصب صفحه مدیریت همانند وردپرس ساده نیست . این ظاهر پیچیده ممکن است برای کاربران تازه کار ترسناک به نظر برسد. به گفته طرفداران جوملا، ظاهر آن به علت قدرت بیشتر جوملا نسبت به وردپرس است!

پیشخوان جوملا

پیشخوان دروپال

نصب دروپال هم همانند جوملا و وردپرس می باشد. در دروپال شما توزیعات مختلفی می بینید که وبسایت شما را به دسته بندی خاصی ارجاع می دهد و دارای پیکج های آماده می باشد.

اما دروپال مراحل بعد از نصب پیچیده تری دارد. از این رو کاربران تازه کار را سردرگم خواهد کرد.

پیشخوان دروپال

افزونه ها در سیستم های مدیریت محتوا

افزونه های وردپرس

وردپرس اجازه تغییر پوسته و افزونه را در پنل پیشخوان می دهد. به طور پیشفرض در وردپرس پوسته هایی وجود دارد. در مخازن رسمی وردپرس هم قالب های رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است.

قالب های پرمیوم نیز وجود دارد که به کاربران قابلیت های بیشتری را می دهد مثل پشتیبانی ، بروزرسانی های مادام العمر، قابلیت های شخصی سازی ، تنظیمات قالب و…

درواقع قدرت اصلی وردپرس در افزونه های آن است . بیشتر از ۳۸ هزار افزونه رایگان در مخزن رسمی وردپرس وجود دارد. همچنین افزونه های غیر رایگان با قابلیت های بیشتر نیز موجود می باشد.

ماژول های جوملا

جوملا نیز همانند وردپرس دارای قالب ها و پوسته های اختصاصی زیادی است. البته تنوع و تعداد این قالب ها و افزونه ها به اندازه وردپرس نیست و این امر ممکن است برای پیدا کردن طرح مورد نظر شما مشکل ایجاد کند.

یکی از مشکلات جوملا این است که به طور خودکار در پنل کاربری یا پیشخوان ، قابلیت جست و جوی قالب را ندارد و شما باید در وب جست وجو کنید.

ماژول های دروپال

دروپال نیز همانند جوملا مشکل جست و جو در قالب ها را دارد و کاربران باید در محیط وب به دنبال آن ها بگردند.

ماژول های آن به نسبت خوب و هر روز تعداد آن ها بیشتر می شود اما در این مورد هنوز به پای وردپرس نرسیده است.

قابلیت پشتیبانی سیستم های مدیریت محتوا

در مقایسه وردپرس، جوملا، دروپال قابلیت پشتیبانی بسیار اهمیت دارد چرا که با نصب نرم افزار ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که شما قطعا نیاز به راهنما و کمک دارید.

پشتیبانی در وردپرس

وردپرس یک مجموعه قوی پشتیبانی دارد که شما می توانید در تالار گفتمان رسمی، داکیومنت، کانال ها و … سوال خود را مطرح نمایید.

علاوه بر خود وردپرس ، سایت های دیگری نیز وجود دارند که خدمات طراحی سایت وردپرس یا پشتیبانی را ساده تر می کنند. به علت محبوبیت بی نظیر وردپرس پیدا کردن افراد حرفه ای در این زمینه کار آسانی می باشد.

پشتیبان وردپرس

پشتیبانی جوملا

جوملا همانند وردپرس راهنماهای دقیقی برای کاربران ارائه می دهد همچنین برای تعامل می توانید عضو تالار گفتمان ، میل لیست و چت روم ها شوید.

همچنین وبسایت ها و گروه های تخصصی کار با جوملا را نیز می توانید پیدا کنید که کمک زیادی به شما خواهد کرد.

پشتیبانی در جوملا

پشتیبانی دروپال

دروپال پشتیبانی بسیار خوبی دارد و تمام ویژگی های وردپرس و جوملا را نیز دارد و در این زمینه بسیار عالی کار کرده است.

پشتیبانی دروپال

پشتیبانی از زبان های متفاوت در CMS

وردپرس چند زبانه

وردپرس در زمینه چند زبانه بودن بسیار عالی عمل کرده است اما این امکان را به طور پیش فرض ندارد. ولی شما با استفاده از افزونه های وردپرس به راحتی می توانید این قابلیت را ایجاد کنید.

همچنین قالب ها نیز قابلیت چند زبانه شدن را دارد که این امکان جهانی شدن وردپرس را فراهم می کند.

چند زبانه کردن جوملا

در جوملا قابلیت چند زبانه شدن به صورت پیشفرض وجود دارد. فقط کافی است در بخش مدیریت سایت آن را انتخاب نمایید.

دروپال چند زبانه

دروپال نیز همانند جوملا به طور پیشفرض قابلیت چند زبانه شدن را به شما می دهد و می توانید در بخش مدیریت زبان های جدید را اضافه کنید.

امنیت سیستم های مدیریت محتوا

مهمترین نکته در دنیای وب امنیت است. اما باید بدانید که تقریبا تمام سیستم های اینترنتی کم و زیاد ضعف های امنیتی را دارد.

امنیت وردپرس

وردپرس بسیار محبوب است و این محبوبیت آن را در معرض حمله هکر ها قرار می دهد. با این حال وردپرس به مشکلات امنیتی به سرعت پاسخ می دهد ؛ همچنین با بروز رسانی های خودکار جلوی حملات را می گیرد. شما می توانید برای افزایش امنیت وردپرس ، به طور متداول پشتیبان گیری کنید و احراز هویت دو مرحله ای قرار دهید.

یک سیستم پیشفرض در وردپرس تمامی بروزرسانی ها را چک کرده و به اطلاع مدیر سایت می رساند تا در صورت بروز مشکل امنیتی سریعا اقدام کند.

امنیت جوملا

جوملا در زمینه امنیت کاملا شبیه به وردپرس می باشد.

امنیت دروپال

دروپال در زمینه امنیت موفق است. و باوری وجود دارد که دروپال امن ترین سیستم مدیریت محتوا است . اما باید گفت چه میزان از دروپال استفاده می شود؟!

نتیجه گیری

باید گفت که در مقایسه وردپرس، جوملا، دروپال هر سه بسیار عالی می باشند ، قابلیت های پیشفرض وردپرس با استفاده از افزونه ها و پوسته های وردپرس بیشتر است و به دلیل سادگی و سهولت استفاده ، می توان گفت که وردپرس از جوملا و دروپال محبوب تر است.

در پایان تشکر میکنیم که با ما همراه بودید ، پیشنهادات و سوالات شما را با کمال میل پاسخگو خواهیم بود. روزگار خوش 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =