الگوریتم رنک برین (Rank Brain) چیست؟

الگوریتم رنک برین یک فناوری بر پایه هوش مصنوعی است. این الگوریتم از روش های جدید گوگل برای رتبه بندی و پردازش بهتر داده ها می باشد. این الگوریتم با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین طراحی شده است. در واقع وظیفه اصلی الگوریتم RankBrain درک کردن و متوجه شدن مفهوم کاربر از عبارتی که سرچ کرده است.

وظایف الگوریتم رنک برین

از دیگر وظایف این الگوریتم می توان به چینش نتایج جستجو با تکیه بر رفتار کاربران اشاره کرد. مورد قبل به این معناست که این الگوریتم وظیفه دارد با درک از مفهوم عبارت سرچ شده بهترین سایت را به کاربر نشان دهد. سپس باتوجه به رفتارهای کاربران نتایج صفحات جستجو را تغییر دهند.

قبل از این الگوریتم کاربران در هنگام سرچ سایت های مورد نظر خود با سایت های غیرمرتبط با موضوع خود روبه رو می شدند. گوگل برای حل این مشکل جدیدترین الگوریتم خود یعنی رنک برین را معرفی کرد.

این الگوریتم به صورت مستقیم در رتبه بندی نتایج جستجو های گوگل تاثیرگذار است. این الگوریتم تماما سعی می کند تا بهترین نتایج و مرتبط ترین سایت را با موضوع سرچ شده به کاربران نشان دهد. در واقع اگر بخواهیم به زبان ساده وظیفه الگوریتم رنک برین را بگوییم این است که این الگوریتم باید متوجه شود که کاربر دقیقا از سرچ خود چی می خواهد و مرتبط ترین موضوع را به آن نشان دهد.

الگوریتم رنک برین

این الگوریتم بر خلاف دیگر الگوریتم‌های قدیمی گوگل که تقریبا روال ثابتی دارند همیشه در حال آپدیت است. این الگوریتم خود را به روز رسانی می کند. همچنین عملکرد بهتر و مفید تری را نسبت به روز های قبل از خود نشان می دهد. در واقع این الگوریتم مانند دیگر الگوریتم های گوگل که بر اساس معیار های ثابت و فرمول‌ها و معادلات ریاضیاتی نتایج را نمایش می‌دادند و تقریبا روالی ثابت را داشتندنیست. الگوریتم رنک برین پس از تشخیص و درک مفهوم سرچ کاربر، به کمک سایر الگوریتم ها سعی می کند بهترین نتیجه را به کاربر نشان دهد.

تاثیر الگوریتم رنک برین بر سایر الگوریتم‌ها

الگوریتم رنک برین وظیفه آپدیت و به روز رسانی دیگر الگوریتم های گوگل ( الگوریتم پاندا، الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم گورخر و الگوریتم پنگوئن … ) را بر عهده دارد. در واقع این الگوریتم وظیفه ی آپدیت و به روز رسانی دیگر الگوریتم ها را برعهده دارد. الگوریتم مرغ مگس خوار با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی که دارد، با استفاده از رفتاری که کاربران در سایت ها به جا می گذارند هسته اصلی خود را آپدیت می کند.

این الگوریتم این به روز رسانی ها را به صورت اتوماتیک بر روی دیگر الگوریتم ها پیدا می‌کند. الگوریتم رنک برین با مرور زمان باهوش‌تر می‌شود. این الگوریتم از سرچ کاربران و مشاهده نیاز‌های جدید از کاربران گوگل باهوش تر می‌شود. رنک برین با به دست آوردن اطلاعات جدید از تجربه کاربرها، این تجارب را روی سایر الگوریتم‌ها به صورت اتوماتیک پیاده‌سازی می‌کند. همچنین این الگوریتم سایر الگوریتم‌ها را نیز آپدیت می‌کند. الگوریتم مرغ مگس خوار برای رنک برین یه کمک اساسی به حساب می آید.

کاربرد رنک برین(Rankbrain)

رنک برین کاربردهای فراوانی دارد که در زیر به بررسی اصلی ترین کاربرد های این الگوریتم می پردازیم:

  • عبارت مورد جستجو را تفسیر می کند.
  • قصد و هدف از جستجو را شناسایی می کند.
  • نتایج را از دیتابیس انتخاب می کند.

آیا می‌توانیم سایت خود را برای الگوریتم رنک برین گوگل بهینه سازی کنیم؟

اگر قصد داشته باشیم سایت خود را برای این الگوریتم بهینه سازی کنیم باید یاد بگیریم طبیعی بنویسیم. برای این کار بهتر است همانطور که در مکالمات روزانه خود صحبت می کنیم صحبت کنیم. به عبارت دیگر متن شما باید بسیار ساده و روان نوشته شده باشد، به طوری که کاربر با یک بار مطالعه آن متوجه منظور شما بشود. متن باید به گونه ای باشد که نیازی به دوباره خواندن مطلب نداشته باشد. بدون شک تکرار بیش از حد کلیدواژه در مطلب، استفاده از کلمات ثقیل به طبیعی بودن متن لطمه می‌زند.

کاربرد رنک برین

تأثیرالگوریتم رنک برین (RankBrain) بر سئو سایت

تا قبل از اینکه مهندسان شرکت گوگل طراحی الگوریتم رنک برین را بر عهده بگیرند از فاکتور های مهندسی و ریاضی برای طبقه بندی و رتبه بندی صفحات ایندکس شده گوگل استفاده می کردند. با طراحی الگوریتم رنک برین تحول بزرگی در رتبه بندی نتایج جست وجوی گوگل فراهم شد. زیرا این الگوریتم بیشتر یک مدل مفهومی است که بر مبنای کلمات کلیدی مفهومی و معنای آن ها ایندکس می شود.

الگوریتم رنک برین در زبان های مختلفی اجرا شده است که از زبان انگلیسی گرفته تا هندی را شامل می شود. تنها هدف این الگوریتم کمک به گوگل در نمایش بهترین موارد در هنگام جستجوی عبارات است تا کاربر، بهترین تجربه کاربری را از گوگل دریافت کرده و از جستجوی خود نتایج رضایت بخشی کسب کند.

تفاوت کارکرد گوگل قبل و بعد از راه اندازی RankBrain این است که قبل از پیدایش این الگوریتم مهندسین نرم افزار گوگل همواره دست به اصلاح و تغییر الگوریتم های ریاضی خود میزدند تا رتبه و جایگاه سایت ها را در هنگام جستجو تعیین کنند.

این فرمول ثابت می ماند تا این که آپدیتی برای آن عرضه شود. RankBrain قسمتی از هسته اصلی موتور جستجوی گوگل می باشد. این الگوریتم از سال ۲۰۱۶ به بعد مورد استفاده قرار گرفته است. بنابر این با وجود RankBrain نتایج جستجو همواره دچار تغییر می شوند و جایگاه سایت ها دارای ثبات نیستند.

جمع بندی

الگوریتم رنک برین از جدیدترین الگوریتم های گوگل است که همیشه در حال ارتقا و آپدیت خود است. این الگوریتم از همین طریق سبب بهبود دیگر الگوریتم های گوگل هم می شود. در واقع وظیفه همه الگوریتم‌ها تا به امروز، ارائه بهترین و مرتبط‌ترین نتایج با عبارت جستجو شده بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − پنج =