بازاریابی عصبی

بازاریابی عصبی یکی از شاخه های علم بازاریابی است که برای آشنایی با آن بهتراست ابتدا با مفهوم بازاریابی آشنا شد. بازاریابی یا مارکتینگ ازنظر هرشخص معنای متفاوتی دارد و تعریف های گوناگونی برای آن آمده است. یکی از معانی متداول و مرسوم بازاریابی انجام هر کار ممکن برای راغب کردن مردم به پرداخت پول در ازای کالا و خدمات.

درواقع بازاریابی چهاربخش را دربر می گیرد:

  • شناخت مشتریان ومحیط خارجی کسب و کار
  • شناسایی فرصت ها
  • استفاده از ابزارهای بازاریابی برای تحقق اهداف اصلی و اساسی
  • سنجش نتایج فعالیت ها

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ

تاریخچه نورومارکتینگ

بازاریابی عصبی یکی از انواع بازاریابی های مطرح و جدید است. این بازاریابی درابتدا به صورت تکی وجود نداشته است. بلکه در پژوهشی در سال ۲۰۰۲ توسط یک استاد بازاریابی هلندی مطرح شد. در آن زمان کمپانی‌های آمریکایی مثل Salesbrain و Brighthouse اولین‌هایی بودند که تحقیقات نورومارکتینگ را با تکیه بر پژوهش‌های نوین و بهره بردن از تکنولوژی های علوم عصبی-شناختی معرفی کردند.

تعریف نورومارکتینگ

نورومارکتینگ نوعی از انواع بازاریابی است.این نوع از بازاریابی تشکیل شده از رشته‌های علمی روان‌شناسی و علوم مغز و اعصاب و عصب‌شناسی است.

نورومارکتینگ به کمک تفسیر امواج مغزی توسط فناوری‌های EEG و FMI درتلاش است تا سطح فروش مارا بیشتر کند.

در واقع احساس مهم ترین محرک خرید است به همین دلیل بازاریابی عصبی در تلاش است عوامل محرکه در تصمیم مشتری در خرید را شناسایی و اقدامات لازم را انجام دهد.

تعریف نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی

ابزارهای بازاریابی عصبی

ابزارهای بازاریابی عصبی انواع گوناگونی دارند مانند MEG/ EEG/FMRI/ QEEG/ GSR/ Face / Reade که ما به توضیح مختصری از بعضی از آنها می پردازیم.

EEG

یکی از ابزار ها EEG است که توسط محققان کشف شده و امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. حسگرهای زیستی EEG سبب می شود تا محققان عکس العمل های مصرف کنندگان را در یک محیط مناسب شناسایی و بررسی کنند.

MEG

یکی دیگر از ابزارها MEG است که در دهه ی ۶۰ میلادی به وجود آمده و در دهه های اخیربه دلیل پیشرفت‌های بسیار زیاد در اندازه‌گیری و عکس‌برداری از میدان‌های مغناطیسی در مغز مورد توجه قرار گرفته است. MEG راه مناسب تر و پرکاربردتری در ثبت عملکردهای مغز در این بازاریابی است.

FMRI

برخلاف دو ابزار قبل FMRI از یک اسکنر MRI برای تصویربرداری از تغییرات جریان خون در مغز استفاده می‌کند. اسکنرهای FMRI بسیار گران هستند ولی نسبت به اسکنرهای MEG بیشتر در بازار موجوده و در دسترس است.

ابزارهای بازاریابی عصبی

تفاوت بازاریابی عصبی و بازاریابی سنتی

در دنیای امروز به روز بودن بسیارمهم است به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند که بازاریابی سنتی دیگر جوابگوی نیازها نیست و بهتراست که به سراغ بازاریابی های جدید مانند بازاریابی عصبی برویم.هربازاریابی مزایا و معایبی دارد که در اینجا به چند مورد از مزایای این بازاریابی می پردازیم.

مزایای بازاریابی عصبی

  • توجه به تک تک نیازهای مشتری
  • تحت تاثیر قراردادن مشتری با دادن پاسخ های احساسی به آن
  • بررسی میزان رضایت مندی از محصول یا خدمت

کاربرد نورومارکتینگ

  • استفاده از نتایج در تبلیغات
  • استفاده از نتایج در تحقیقات بازار
  • استفاده از نتایج در ارائه خدمات به مشتری
  • استفاده از نتایج در انتخاب نوع تم ها و چیدمان سایت یا فروشگاه
بازاریابی عصبی

تاثیر بازاریابی عصبی در سئوو بهینه سازی سایت

یکی از فاکتورهای مهم گوگل نرخ کلیک(CRT) است.که ما می توانیم با انتخاب تکنیک های مناسب بازاریابی سبب بهبود نرخ کلیک شویم. یکی دیگر از راه های بهبود سایت استفاده از کلمات مترادف است.

انواع بازاریابی

بازاریابی انواع گوناگونی دارد که در اینجا به آنها اشاره می کنیم:

  • بازاریابی فردی( Account-Based Marketing ): بازاریابی که از طریق فردی مهم صورت می گیرد.
  • بازاریابی چابک (Agile Marketing) : به‌کارگیری ابزار توسعه سریع در بخش بازاریابی.
  • بازاریابی الگوریتمی( Algorithmic Marketing) :درواقع همان بازاریابی نیمه خودکاریا بازار یابی محاسباتی است.
  • بازاریابی کمین (Ambush Marketing ): بازاریابی یک شرکت دیگر بدون پرداخت هزینه حمایتی .
  • بازاریابی تحلیلی (Analytical Marketing ): مدل‌های متعدد و مختلف بازاریابی.
  • بازاریابی مقاله‌ای( Article Marketing ): نوشتن مقالات (آنلاین یا آفلاین) برای تبلیغ .
  • بازاریابی شرکت با شرکت( B2B Marketing ): بازاریابی یک شرکت در بین بقیه ی شرکت‌ها.
  • بازاریابی شرکت با خریدار (B2C Marketing) : بازاریابی یک شرکت در بین خریداران خود.
  • بازاریابی شرکت با شخص( B2P Marketing ): بازاریابی اشخاص برای یک شرکت.
  • بازاریابی رفتار( Behavioral Marketing ): بازاریابی پیشنهادهایی براساس رفتارمشتری.
  • بازاریابی تبادل (Black Hat Marketing) : استفاده از بعضی ترفندهای غیراخلاقی وکمی کلاهبردانه برای کسب رتبه بالا در رده‌بندی سایت‌ها
  • بازاریابی برند( Brand Marketing ): مرتبط با توسعه برند است که به بازاریابی مستقیم مربوط میشود.
برند مارکتینگ
  • بازاریابی کلامی (Buzz Marketing ): افراد را دعوت به صحبت درباره حرفه تان کنید.
  • بازاریابی مرکز تماس (Call Center Marketing ): بازاریابی که به صورت تلفن های داخلی و خارجی صورت گیرد.
  • بازاریابی محوطه دانشجویان (Campus Marketing) : بازاریابی توسط دانشجویان و نمایندگان رسمی در دانشگاه.
  • بازاریابی کاتالوگ (Catalog Marketing ): بازاریابی که از طریق کاتالوگ های چاپی صورت می گیرد.
  • بازاریابی انگیزشی (Cause Marketing) : بازاریابی که به منظور افزایش انگیزه و براساس احساس صورت می گیرد.
  • بازاریابی اشخاص مشهور( Celebrity Marketing ): استفاده از اشخاص مشهوربه عنوان سخنران برای جلب نظرمشتری.
  • بازاریابی کانال (Channel Marketing) : بازاریابی ترویجی از طریق توزیع‌کننده‌ها و نمایندگان فروش.
  • بازاریابی حلقه بسته (Closed Loop Marketing) : به داده و تفسیر گزارش های حلقه بسته متکی است.
  • بازاریابی ابری( Cloud Marketing) : به صورت آنلاین و از طریق چند کانال متفاوت صورت می‌پذیرد.
  • بازاریابی تعاونی (Cooperative Marketing) : همکاری شرکت‌ها در بازاریابی برای توسعه خدمات.
  • بازاریابی همگانی (Communal Marketing) : به دست آوردن نظرمردم برای ترویج بازاریابی .
  • بازاریابی گروه اجتماعی (Community Marketing ): بازاریابی از طریق ساخت یک جامعه آنلاین و شبکه های اجتماعی.
بازاریابی اجتماعی
  • بازاریابی محاسباتی (Computational Marketing ): استفاده از قدرت نرم افزارهای تحلیل‌گر برای کمک به برنامه بازاریابی.
  • بازاریابی محتوا (Content Marketing ): تولید محتوای سودمند.
  • بازاریابی مفهومی (Contextual Marketing ): ارائه پیام‌ها و پیشنهاد‌های بهینه.
  • بازاریابی بحث‌برانگیز (Controversial Marketing ): کسب توجه از طریق جدال .
  • بازاریابی مباحثه‌ای (Conversational Marketing ): برقراری ارتباط فعال و دوطرفه با مصرف‌کنندگان.
  • بازاریابی تبدیلی (Conversion (Rate) Marketing ): بهینه ‌سازی نرخ تبدیل در بازاریابی آنلاین.
  • بازاریابی تبدیل محتوا (Conversion Content Marketing ): پیوند میان بازاریابی محتوا و بازاریابی تبدیلی.
  • بازاریابی شرکت‌های بزرگ (Corporate Marketing ): بازاریابی هدفمندو سودمند شرکت های بزرگ برای جذب مشتری .

انواع دیگر مارکتینگ

  • بازاریابی متقاطع(Cross-Marketing ): همکاری در بازاریابی ، بسته‌بندی محصولات ،
  • بازاریابی فرهنگی( Cultural Marketing) : تقاطع فرهنگ و بازاریابی.
  • بازاریابی داده ((تحت وب) Data (Web) Marketing ): استفاده از داده‌ها به عنوان کانال بازاریابی.
  • بازاریابی پایگاه داده( Database Marketing ): استفاده از پایگاه‌های داده‌ها برای کمک به برنامه‌های بازاریابی.
  • بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing ): بازاریابی از طریق کانال‌های دیجیتال.
  • بازاریابی مستقیم (Direct Marketing ): اغلب بدون استفاده از ابزاررسانه ای مانند رادیو تلویزیون و غیره …
  • بازاریابی پاسخ مستقیم (Direct Response Marketing ): بازاریابی صریح طراحی‌شده برای دریافت پاسخ.
  • بازاریابی مخرب (Disruptive Marketing ): استفاده از اختراعات در کالا و خدمات برای ایجاد بازارهای جدید و تخریب بازار رقبا.
  • بازاریابی تنوع (Diversity Marketing ): بازاریابی گروه‌های مختلف مخاطب بافرهنگ‌های متفاوت.
  • بازاریابی دربه‌ در ( Door-To-Door Marketing) : فروشنده‌ها به درون منازل می روند وبازاریابی می کنند.
  • بازاریابی چکه‌ای( Drip Marketing) : فرستادن پیام‌هایی از پیش برنامه‌ ریزی‌ شده به مشتری‌ها بر اساس برنامه مشخص.
  • بازاریابی کارآفرینی (Entrepreneurial Marketing ): بازاریابی در شرکت‌های استارتاپ.
  • بازاریابی اخلاقی (Ethical Marketing ): بازاریابی اخلاقی به ‌منظور انجام مسئولیت‌های اخلاقی.
  • بازاریابی رویدادی (Event Marketing ): به راه انداختن رویدادی مثل ، کنفرانس‌ها و فستیوال‌ها و غیره …
  • بازاریابی اعزامی (Expeditionary Marketing ): رفتن به بازارهای جدید قبل از رقبای دیگر.
  • بازاریابی تجربی (Experiential Marketing) : باعث ایجاد تعاملات حسی با برندها می‌شود.
  • بازاریابی فیس‌-بوک (Face-book Marketing) : بازاریابی از طریق فیس‌بوک.
فیس بوک بازاریابی
  • بازاریابی رشته‌ای (Field Marketing ): فروش و تبلیغ به صورت فردی در یک محدوده مشخص.
  • بازاریابی مکان محور( GeoMarketing) : هدف قرار دادن یک مکان برای تاکتیک‌های بازاریابی مثل قیمت ، تبلیغات.
  • بازاریابی جهانی( Global Marketing ): بازاریابی محصولات و شرکت‌ها در سطح جهانی.
  • بازاریابی سبز (Green Marketing ): فروش و ترویج محصولات و اقلامی که نگهدار و دوست دار محیط زیست هستند.
  • بازاریابی پارتیزانی (Guerilla Marketing ): بازاریابی فشرده.
  • بازاریابی افقی (Horizontal Marketing )
  • بازاریابی درون‌گرا یا ربایشی ( Inbound Marketing ):  گفتگوی مخاطب با کسب و کار یا برند.
  • بازاریابی صنعتی (Industrial marketing ): عملیات خرید و فروش بین دو کسب و کار یا سازمان متفاوت.
  • بازاریابی نفوذی / نفوذکننده (Influence(R) Marketing ): براساس اثرگذاری توسط افراد پرنفوذ.
  • بازاریابی اطلاعاتی (Informational Marketing) : ارائه مواد آموزشی و مفید به مخاطبان مثل بازاریابی محتوا.
  • بازاریابی درون بازی (In-Game Marketing ): تبلیغات درون بازی، که به اسم تبلیغ بازی و تبلیغ درون بازی شناخته‌شده است.
  • بازاریابی درون مغازه‌ای( In-Store Marketing ): ترویج در مکان خرده ‌فروشی‌ها.
  • بازاریابی یکپارچه (Integrated Marketing ): هماهنگی و یکپارچه ساختن ابزارهای بازاریابی چندگانه.
  • بازاریابی تعاملی (Interactive Marketing ): ارتباط بین فروشنده‌ها و مشتری‌ها که اغلب آنلاین اتفاق می‌افتد.
  • بازاریابی اینترنتی (Internet Marketing) : بازاریابی آنلاین و بازاریابی تحت وب.
  • بازاریابی داخلی (Internal Marketing) : فعالیت‌های ترفیعی و تشویقی یک سازمان در راستای معرفی اهداف.
  • بازاریابی بین‌المللی( International Marketing ): فروش فرامرزی.
بازاریابی بین المللی
  • بازاریابی کلمات کلیدی (Keyword Marketing ): مطالعه و بهبود کلمات کلیدی در بازاریابی موتور جستجو.
  • بازاریابی سمت چپ مغز( Left-Brain Marketing) : تقریبا همان بازاریابی تحلیلی است.
  • بازاریابی محلی (Local Marketing ): ترویج هدفمند برای حمایت از فروشگاه ها.
  • بازاریابی بلندمدت (Long Tail Marketing ): بازاریابی که به ‌منظور دستیابی به تعداد بسیار زیادی از مخاطبان صورت می پذیرد را بازاریابی بلندمدت می گویند.
  • بازاریابی وفاداری( Loyalty Marketing ): تمرکز بر رشد و حفظ مشتری‌ها موجود.
  • بازاریابی از طریق موبایل (Mobile Marketing ): بازاریابی از طریق دستگاه‌های موبایل مثل گوشی‌های هوشمند لبتاپ و غیره…
  • بازاریابی چندکاناله (Multichannel Marketing) : استفاده از چند کانال برای رسیدن به مشتری.
  • بازاریابی چند فرهنگی (Multicultural Marketing ): به دنبال مخاطبان قومی با ارائه محصولات و انواع تبلیغات.
  • بازاریابی چند سطحی (Multi-Level Marketing ): بازاریابی از طریق به ‌کارگیری دیگران.
  • بازاریابی عصبی (نورومارکتینگ) (NeuroMarketing ): تلفیق دو علم عصب شناسی و بازاریابی.
  • بازاریابی رسانه نو (New Media Marketing ): همان بازاریابی آنلاین است.
  • بازاریابی روزنامه‌ای (Newsletter Marketing ): رساندن خبرنامه به دست مخاطب هدف از طریق ایمیل یا برگه چاپ‌شده
  • بازاریابی نیش (بازاریابی گوشه / نیش مارکت / بازاریابی جاویژه ) Niche Marketing : هدف قرار دادن مخاطب‌های بسیار خاص در بخش‌های خاص از بازار.
  • بازاریابی غیر سنتی (Non-Traditional Marketing ): روش‌هایی خارج از حالت عادی .
  • بازاریابی آفلاین (Offline Marketing) :بازاریابی که آنلاین نباشد.
  • بازاریابی یک‌به‌یک (One-To-One Marketing ): بازاریابی برای یک نفر مصرف‌کننده خاص
  • بازاریابی آنلاین (Online Marketing) : همان بازاریابی اینترنتی است.
بازاریابی انلاین
  • بازاریابی دوردست( Outbound Marketing) : تماس با مشتری از طریق تبلیغات تماس‌های سرد و غیره…
  • بازاریابی خارج از منزل (Outdoor Marketing ): مثلا تبلیغاتی که روی ماشین ها بیلبورد ها و غیره.. صورت می گیرد.
  • بازاریابی بیرون از خانه (Out-Of-Home Marketing) : بازاریابی مردم در مکان‌های عمومی و غیره…
  • بازاریابی اجرایی (Performance Marketing ): بازاریابی ناشی از معیارهای اجرایی.
  • بازاریابی اجازه (Permission Marketing ): اثرگذاری بر مخاطبان برای گوش فرادادن بیشتر به پیام برند.
  • بازاریابی ترغیب (Persuasion Marketin) : با استفاده از معماری ترغیب برای تأثیر بر بازاریابی تحت وب.
  • بازاریابی نقطه فروش (Point-Of-Sale Marketing) : تبلیغ برای مشتری‌ها در نقطه فروش.
  • بازاریابی کلیک بر روی پست (Post-Click Marketing) : تجربه مشتری بعد از کلیک بر روی یک تبلیغ.
  • بازاریابی (PPC Marketing ): پرداخت با هر کلیک روی تبلیغات موتورهای جستجو، تبلیغ شبکه‌ها و سایت‌های اجتماعی.
  • بازاریابی محصولات (Product Marketing ): بازاریابی حول یک محصول خاص.
  • بازاریابی ترویجی (Promotional Marketing) : انتشار گسترده پیام برند برای افزایش آگاهی از برند.
  • بازاریابی مجاورتی (Proximity Marketing ): توزیع تبلیغات مرتبط با یک مکان جغرافیایی .
  • بازاریابی کشش (Pull Marketing ):همان بازاریابی درون‌گرا است.
  • بازاریابی فشار( Push Marketing ): دارای روحیه و اخلاق برونگرا
  • بازاریابی بلادرنگ (Real-Time Marketing ): افزایش سرعت و شتاب در بازاریابی
  • بازاریابی مراجعه (Referral Marketing ):برانگیختن انگیزه ها برای مراجعه مشتریان جدید.
  • بازاریابی رابطه / بازایابی ارتباطی (Relationship Marketing ): تکیه برداشتن روابط طولانی.
  • تکرار بازاریابی (Re-marketing ): بازاریابی مجدد یک مخاطب بر اساس تبلیغات هوشمند.
  • بازاریابی پاسخ( Reply Marketing ):جواب دادن به مشتری
  • بازاریابی علمی (Scientific Marketing ): به‌کارگیری برنامه‌های آنالیز.
  • بازاریابی موتورهای جستجو (Search (Engine) Marketing) : تبلیغات طبیعی و تبلیغات خریداری‌شده به‌وسیله موتورهای جستجوهای گوگل.
  • بازاریابی خویشتن (Self-Marketing ): همان بازاریابی فردی است.
  • بازاریابی خدماتی( Services Marketing ): بازاریابی برای فروختن خدمات.
  • بازاریابی سایه‌ای (Shadow Marketing) : بازاریابی خارج از کنترل بخش بازاریابی.
  • بازاریابی خریدار( Shopper Marketing) : بدست آوردن اطلاعات خریدار در زمینه های مختلف
  • بازاریابی اجتماعی (Social Marketing) : تغیر رفتار مردم به سمت بهتر شدن وجذب مشتری در جامعه.
  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (Social Media Marketing ): ارتباط با مشتری‌ها ازطریق رسانه‌های اجتماعی.
بازاریابی رسانه‌های اجتماعی
  • بازاریابی ورزشی( Sports Marketing ): استفاده از رویدادهای ورزشی
  • بازاریابی نهان (Stealth Marketing) : بازاریابی مخفی و پنهان
  • بازاریابی خیابانی (Street Marketing) : بازاریابی هایی که در خیابان برای جذب مشتری صورت می گیرد.
  • بازاریابی تکنیکی( Technical Marketing ): بیشتربرای مخاطبان فنی و تخصصی استفاده می گردد.
  • بازاریابی تلفنی (Telemarketing) : تماس با مردم از طریق تلفن که اغلب این تماس به صورت ناخواسته صورت می گیرد.
  • بازاریابی آزمون محور (Test-Driven Marketing ):استفاده از شیوه سیستماتیک و مستمر در تست ایده های بازاریابی
  • بازاریابی زمان (Time Marketing ): تحقیق درباره ی زمان انتشار.
  • بازاریابی نمایشگاه تجاری (Exhibition Marketing ): زیرمجموعه بازاریابی رخدادی.
  • بازاریابی سنتی (Traditional Marketing ): ابزارها و متدهای بازاریابی قبل از بازاریابی های جدید.
  • بازاریابی تحت پوشش (Undercover Marketing ):زمانی اتفاق می افتد که مشتری نداندکه به صورت پنهانی نشانه گذاری شده است.
  • بازاریابی (User-Generated Marketing ): ازطریق محتوای تولیدشده.
  • بازاریابی عمودی( Vertical Marketing) : به‌کارگیری یک راه حل به شیوه های مختلف.
  • بازاریابی ویدئویی (Video Marketing ): استفاده از ویدیوها در این نوع بازاریابی.
  • بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) : نوعی انتقال دهان به دهان است.
  • بازاریابی اینترنتی (Web Marketing ): درواقع همان بازاریابی آنلاین است.
  • بازاریابی دهان‌به‌دهان (WOM) Word-Of-Mouth Marketing)
  • بازاریابی جوانان (Youth Marketing ): این نوع از بازاریابی بیشتر جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =