هک رشد یا خلق رشد یکی از تکنیک های بازاریابی است که تبدیل به یکی از مهم ترین کلمات کلیدی برای استارتاپ ها شده است.
خلق رشد به مجموعه ای از آزمایش ها و اقدامات بازاریابی گفته می شود که هدف آن رشد و توسعه دادن یک کسب و کار است. درواقع ما با خلق رشد به دنبال این هستیم که با کمترین هزینه بهترین و مطلوب ترین نتیجه را به دست آوریم.

تاریخچه خلق رشد
اصطلاح خلق رشد اولین بار در سال ۲۰۱۰ مطرح شد و شان الیس اصطلاح هکر رشد را به کار برد.هکر رشد کسی است که همه ی توجهش به سوی کسب و کار است. در واقع هر تصمیمی که هکر رشد میگیرد در جهت ایجاد رشد است هر استراتژی هر تاکتیک و هر طرحی که او پیاده میکند هدفش فقط خلق رشد است.
بعدها این اصطلاح توسط اندرو چن گسترش یافت. در سال بعد شان الیس با دیلن لا کام، اورت تیلور، مورگان براون و چند نفر دیگر برای راهاندازی( Growth Hackers)همکاری کرد.
بعدها در سال ۲۰۱۳ دومین اجلاس سالانه هکرهای رشد در سانفرانسیسکو افرادی معرفی کرد که از این روشها در رسانههای اجتماعی مانند توییتر، یوتیوب، لینکدین و … استفاده کرده بودند.
پیشنهاد های فوق العاده برای هک رشد
- پیشنهاد جذاب بر اساس نیاز مشتری
برای موفقیت در جذب مشتری باید تمام توجه مان به نیاز های جامعه هدف باشد. که این کار را می توان با دادن پیشنهادهای جذاب و مطابق سلیقه مشتری که مشتری نتواند آن را رد کند انجام داد.
- شبکه های اجتماعی محبوب
یکی دیگر از تکنیک های خلق رشد استفاده از شبکههای اجتماعی برای معرفی کسب و کار است. همه ما امروزه به نقش تاثیرگذار شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و… آگاه هستیم.
- وابسته بودن بقای برند به وبلاگ
بهتراست که برای تعامل بیشتر با مشتری وبلاگ بنویسیم که مشتریان بتوانند سریع تر ما را پیدا کنند. وبلاگ نویسی یکی از کمهزینه ترین و ساده ترین راههای ارتباط با مخاطب و از مهمترین تکنیکهای خلق رشد است.
- تبلیغ کننده بدون محدودیت بودن
یکی دیگر از تکنیکهای خلق رشد استفاده از فرصتهای تبلیغ و لینکهای مهمان است با ایجاد بک لینک و تبلیغ متقابل با دیگر برندها و سایتها به رشد خودتان کمک کنید.
- ارزیابی عملکرد خود
برای موفقیت در عملکرد خود به عنوان هکر رشد نیاز است که تمامی نقاطی که استراتژی خلق رشد را روی آن برنامهریزی کردهاید ارزیابی شوند این کار را به صورت مستمر باید انجام داد.

مراحل و فرآیند خلق رشد
- بررسی وضعیت حال / تحلیل اطلاعات و کشف مشکل
- ایده پردازی برای برطرف کردن مشکل
- اولویت بندی ایده ها و انتخاب مناسب ترین ایده برای پردازش و بررسی
- آزمایش کردن ایده های قابل قبول
- بررسی و تحلیل نتایج ایده ها
چه موقع از خلق رشد استفاده می کنیم؟
زمانی که ما مشتریان زیادی داشته باشیم ولی پس از مدتی آنها را از دست دهیم نشان دهنده این است که ما در جذب مشتری موفق نبوده و باید چاره ای اندیشید و در این زمان خوب است که از خلق رشد استفاده کنیم. ولی اگر همه چیز عادی باشد و هدف ما رشد کسب و کار باشد باید فرآیند قیف رشد را به کار ببریم .
قیف هک رشد چیست؟
- جذب مشتریان اولیه
- فعالسازی مشتریان
- حفظ و نگهداری مشتریان
- کسب درآمد از مشتریان
- ارجاع

نمونه های معروف خلق رشد
- استراتژی هک رشد فیسبوک
- استراتژی هک رشد پوما
- استراتژی هک رشد لینکدین
- استراتژی هک رشد یوتیوب
- استراتژی هک رشد اینستاگرام
- استراتژی هک رشد واتساپ
- استراتژی هک رشد تویتر
- استراتژی هک رشد جیمیل
- استراتژی هک رشد اوبر
- استراتژی هک رشد پینترست
تفاوت بازاریابی عادی با بازاریابی با خلق رشد
در بازاریابی به شیوه خلق رشد نتیجه بسیار مهم است. درواقع هکر رشد یک بازاریابی است که تمام تمرکز خود را بر روی رشد سریع مجموعه در شروع کار متمرکز کرده است و تکنیک ها ی خلق رشد برخلاف تکنیک های بازاریابی ثابت و از پیش تعیین شده نمی باشد و نیاز به خلاقیت دارد که باعث تمایز بازاریاب و هکر رشد می شود.
سخن آخر…
در این مقاله با خلق رشد کاربرد آن و هدف استفاده ازآن آشنا شدیم .
در واقع استفاده از تاکتیکها و تکنیک های خلق رشد به ما کمک میکند تا با حداقل هزینه، بیشترین بازده ممکن را دریافت کنیم.