صفحه فرود چیست ؟

صفحه فرود یا Landing Page، یک صفحه مجزا از صفحات وب سایت شماست که به هدف جذب کاربر یا افزایش نرخ تبدیل (Conversion) ساده ایجاد شده است. این صفحه از وب سایت شما می بایست طوری باشد که رسیدن به این هدف را آسان تر کند. دلیل این نامگذاری این است که کاربر اولین بار با این صفحه مواجه شده یا به اصطلاح روی آن فرود می‌آید؛ درست مانند یک مسافر که اولین مقصدش باند فرودگاه است و بعد از پیاده شدن از هواپیما، مجال بازدید از شهر را خواهد داشت.

تعاریف صفحه فرود یا لندینگ پیج

تعاریف گوناگونی از صفحات فرود وجود دارند که تفاوت های زیادی با هم دارند. بازاریاب های دیجیتال، بین یک Landing Page و یک صفحه عادی (مثلاً نخستین صفحه یک سایت)، تفاوت قائل هستند.

به صفحه فرود، صفحه هدف هم گفته می شود. صفحه ای که باعث افزایش بازدید و همچنین افزایش فروش می شود. ولی این نکته به نوع طراحی یک صفحه فرود هم بسیار وابسته است. هر چه طراحی صفحه فرود بیشتر مورد پسند کاربر باشد، شما هم بیشتر به هدف خود نزدیک شده اید.

بعضی از کارشناسان خبره در موضوع سئو و بازاریابی معتقدند که یک صفحه فرود باید یک صفحه مجزا از وبسیات شما بوده و بدون هیچ ساید بار یا عنصر دیگری باشد که ذهن ببینده را از هدف اصلی پرت کند. یکی از صفحات فرود بسیار پر بیننده، صفحه فرود Google Adwords است. این صفحه همانسیت که کاربران پس از جستجوی عبارت Google Search Ad اصطلاحا بر روی آن فرود می آیند.

روش های دیده شدن صفحه فرود

روش های دیده شدن صفحه فرود

به عنوان مثال یکی از راه های دیده شدن صفحات فرود استفاده از بنرهای تبلیغاتی است. بنرهای تبلیغاتی صفحات Landing Page را در سایت های خود یا سایت های دیگر پخش می کنند. به این ترتیب می توانید نقطه فرودی را در سایت خود ایجاد کنید.

یکی دیگر از روش های رایج در بین سایت های ایرانی در جهت بازدید بیشتر، تلگرام است. به این گونه که از طریق کانال های تلگرام به سمت صفحات طراحی شده حرکت می کنند.

آیا صفحه فرود همانند صفحه اصلی است؟

خیر. صفحه فرود، صفحه اصلی شما نیست. آیا صفحه اصلی شما دارای هدف یکتا و هدایت کاربران به یک قسمت مشخصی است؟ صفحه اصلی یک سایت به صورت عمومی دارای اهداف چندگانه ایست و برای معرفی شما به کاربران استفاده می شود. اینکه شما چه کسی هستید و تعدادی از محصولات شما معرفی شود، از جمله قسمت های صفحه اصلی سایت می تواند باشد. صفحه اصلی شما ممکن است دارای گزینه ثبت نام در سایت، دکمه دانلود و دکمه خرید یکی از محصولات شما باشد؛ اما این صفحه تنها برای یک هدف یکتا طراحی نشده است. در عوض برای معرفی چندین محصول و دادن اطلاعات کلی از شما طراحی شده است.

یک صفحه از وبلاگ شما، جز صفحات فرود محسوب نمی شود. پست های وبلاگ برای یک هدف تبدیل مشخص طراحی نشده اند و دارای اهداف چندگانه ای در کلمات کلیدی متفاوت هستند. با این حال، صفحات وبلاگ جز صفحات وب سایت شما محسوب می شوند.

از سوی دیگر صفحاتی که به عنوان مثال برای دانلود یک PDF آموزشی طراحی شده و دارای دکمه دانلود آن به صورت فراخوانی برای اقدام هستند؛ به این خاطر که برای هدف مشخصی طراحی و پیاده سازی شده صفحه فرود محسوب می گردد. این مثال جزیی از بازاریابی محتوا و فروش آن می باشد.

ویژگی های مهم صفحه فرود

هدف از صفحات فرود چیست؟

حالا که با مفهوم صفحه فرود آشنا شده اید، بیایید درباره هدف از طراحی این صفحات صحبت کنیم و این که چه چیزی آنها را به یک ابزار بازاریابی ارزشمند تبدیل کرده است. فرود آوردن بازدید کننده می تواند اهداف خاصی در بر داشته باشد. مثلا به دست آوردن اطلاعاتی از بازدید کنندگان که به وسلیه آن بتوان با آنها ارتباط برقرار کرد. همچنین می توان هدف از فروش یک محصول را مد نظر گرفت. یا صرفا کلیک بر روی یک لینک خاص هدف یک صفحه فرود باشد. در حالت کلی سه نوع صفحه فرود با اهداف کاملا مستقل وجود دارد:

  • فروش مستقیم
  • اطلاعات کاربران
  • ایجاد رابطه

کاربران معمولا پس از وارد شدن به صفحه فرود چه می کنند ؟

  1. از روش لینک به قسمت های دیگر سایت ارجاع داده می شوند. پس باید در صفحه حتما لینک به صفحات دیگر وجود داشته باشد تا ترافیک سایت را از دست ندهید .
  2. ممکن است کاربر به هر علتی مانند سرعت پایین صفحات، مرتبط نبود محتوای صفحه با سلیقه کاربر و یا جذاب نبودن محتوای صفحه و … از صفحه به سرعت خارج شوند و ضریب بازگشت یا Bounce Rate  سایت را بالا ببرند. پس بهتر است به منظور جلوگیری از این اتفاق محتوای جذاب، مربوط و متناسب با عنوان صفحه در سایت خود قرار دهید .
  3. ممکن است کاربر با توجه به نوع صفحه فرود در صفحه اقدام به انجام کاری کند. مثلا ایمیل خود را ثبت کند یا شماره تلفن خود را قرار دهد یا محصولی را خریداری کند و یا به دانلود فیلم، موزیک و یا کتاب بپردازند.

ویژگی های مهم صفحه فرود

در طراحی صفحات فرود یا Landing Page باید پارامتر های زیر رعایت شوند :

  • عنوان اصلی صفحه
  • بلوک های متن صفحه
  • دکمه ها و باکس های فراخوانی که معمولاً بین بلوک های متنی و در پایین صفحه قرار دارند.
  • تصاویر و ویدئو­های مکمل (درصورت نیاز)
  • بخش اثبات اجتماعی شامل داده ها و شواهد.
هدف از صفحات فرود چیست؟

هر سایت می تواند تعداد زیادی صفحه فرود داشته باشد و یا اصلاً نداشته باشد! (نداشتن لندینگ پیج نشان در ضعف طراحی سایت است!)

انواع لندینگ پیج که می‌توانید از آنها استفاده کنید!

مهم ترین لندینگ پیج های هر سایتی به غیر از صفحه اصلی آن، عبارتند از:

  • صفحاتی که در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند!
  • صفحاتی که در سایت‌های دیگر به آنها لینک داده شده است.
  • صفحاتی که در پروفایل شبکه های اجتماعی هر کسب و کاری برای هدایت به سایت وجود دارند. (مانند صفحاتی که در استوری های اینستاگرام به آنها لینک می دهید)
  • صفحاتی که در ایمیل های ارسال شده به مشتریان به آن ها لینک داده اید!
  • صفحاتی که در پیامک های کوتاه یا اپلیکیشن ها معرفی می شوند و از کاربران درخواست می شود که بر روی آنها کلیک کنند.
  • و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + سیزده =