بک لینک چیست ؟

یکی از موضوعات مهم در سئو وبسایت که بسیار مورد بحث است، موضوع بک لینک است. این موضوع از پرکاربردترین موضوعات در بهینه سازی سایت برای موتور های جستجوگر است و یک موضوع چالشی برای کاربران دنیای وب است. در مورد تاثیر بک لینک بر سئو و تکنیک اجرای آن نظرات موافق و مخالف زیادی وجود دارد. ما در این مقاله انواع بک لینک ها و موارد استفاده از آن و تاثیرش بر سئو وبسایت را توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

به فرآیند دریافت لینک از دیگر وبسایت های اینترنتی برای سایت خودمان، لینک سازی یا گرفتن بک لینک می گویند. بک لینک ها همان پیوند های ورودی از دیگر سایت ها به سایت شما هستند. لینک ها، متن یا تصاویری هستند که وقتی بر روی آنها کلیک می کنید شما را به صفحه ای دیگر منتقل می کنند. زمانی که ربات های گوگل یک صفحه را بررسی می کنند، لینک های درون صفحه را نیز بررسی می کنند. اینگونه مسیر حرکت ربات گوگل در اینترنت نیز به وجود می آید.

به بک لینک، inbound link یا لینک ورودی نیز می گویند. به این علت که افراد از طریق این لینک وارد سایت شما می شوند. همچنین لینک خارجی یا External link هم از دیگر نام های آن است. به این معنی که افراد را به خارج از سایت شما و به سایت دیگری منتقل می کند.

تاثیر بک لینک بر سئو سایت

تاثیر بک لینک بر سئو سایت

در گذشته بک لینک یکی از موضوعات بسیار مهم در زمینه سئو سایت بود و یکی از مهم ترین معیار ها برای ارزیابی رتبه سایت در موتور های جستجوگر به حساب می آمد. در حال حاضر با تغییر الگوریتم های گوگل و دیگر موتور های جستجوگر، اهمیت این موضوع مقداری کمتر شده است. البته که هنوز هم با گرفتن لینک مناسب، می توانید در افزایش رتبه سایت و سئوی سایت خود تاثیر بگذارید. اگر هنوز با سئو آشنا نیستید می توانید به صفحه مقالات سئو در پانی دیزاین مراجه کنید.

در پاراگراف قبل در خط آخر به کلمه “سئو” یک لینک داده ایم. این لینک داخلی است که شما را به یک صفحه درون خود وبسایت هدایت می کند. اگر این لینک را به یک سایت دیگر داده بودیم برای ما به عنوان لینک خارجی شناخته می شود. از طرفی برای سایت دیگر یک بک لینک محسوب می شد و گوگل این را به عنوان اعتماد و اطمینان وبسایت ما به آن سایت می دانست. هرچه تعداد بک لینکهای یک سایت بیشتر باشد، نماد اطمینان سایت های مختلف به آن است. اینگونه ارزش و اعتبار آن سایت نزد گوگل بالاتر می رود. البته که هر بک لینکی باعث بالا رفتن اعتبار نمی شود و کیفیت آنها بسیار مهم است. دریافت چند بک لینک مناسب بهتر از هزاران بک لینک از سایت های نامناسب است.

معرفی انواع بک لینک

بک لینکها انواع مختلفی دارند که آنها را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

  • بک لینک داخلی : این پیوند شما را به صفحه ای دیگر در خود وبسایت هدایت می کند.
  • بک لینک خارجی : این پیوند کاربر را از وبسایت دیگری به وبسایت شما هدایت می کند.
  • بک لینک فالو (follow)
  • بک لینک نوفالو (nofollow)

انواع لینک ها

Link Juice

Link Juice به لینکی گفته می شود که یک وبسایت از صفحات خود به صفحات اصلی یا داخلی سایت شما می دهد. لینک جویس در بهبود رتبه صفحات شما و همچنین اعتبار دامنه شما یا همان Domain Authority موثر است.

لینک نوفالو یا Nofollow Links

 لینک نوفالو یک نوع از بک لینک است که اعتباری به سایت نمی دهد. در واقع اگر به صفحه ای دیگر لینک دهید اما آن صفحه مورد اعتماد شما نباشد یا صرفا خواسته باشید ارجاع دهید، از تگ نوفالو استفاده می کنید. موتور های جستجو، لینک نوفالو را نادیده می گیرند و جزو لینک های جویس به حساب نمی آید. به همین دلیل لینک نوفالو در سئو ارزش و اعتبار بالایی ندارد. در واقع با استفاده از لینک نوفالو به موتور های جستجو اعلام می کنید که ارزش و اعتباری از صفحه شما به سایت مقصد داده نشود.

لینک فالو یا Do-follow Links

 بطور پیشفرض، لینک هایی که تگ نوفالو ندارد، جزو لینک های فالو و جویس محسوب می شوند. به همین دلیل نیاز به قرار دادن موتور های جستجو، لینک های فالو را دنبال می کنند و باعث افزایش اعتبار سایت می شود. البته اگر بک لینک از سایت های نامعتبر و اسپم دارید، بهتر است آنها را Disavow کنید.

Linking Root Domain

به تعداد بک لینک هایی که از یک آدرس اینترنتی به وبسایت شما داده می شود Linking root domain گفته می شود. از نظر جویس اگر ۱۰ لینک از یک آدرس مشخص به سایت شما داده شود، ارزش آن با یک لینک برابر است. در نتیجه تعداد بیشتر بک لینک از یک آدرس واحد تاثیر بیشتری بر سئو سایت شما نخواهد داشت.

لینک های کم کیفیت یا Low-Quality Links

به بک لینک هایی که از سایت های اسپم یا از سایت هایی که لینک خروجی زیادی دارند می گیرید، لینکهای کم کیفیت می گویند. این لینک ها ممکن است حتی تاثیر منفی هم بر سئوی سایت شما بگذرند. بهتر است از این نوع دوری کنید.

متن لینک شده یا Anchor text

به متنی که لینک بر روی آن قرار می گیرد انکر تکست می گویند. Anchor به معنای لنگر است. در گذشته سایت ها انکر تکست را روی کلمه “اینجا” در عبارت “برای ورود به سایت اینجا را کلیک کنید” قرار می دادند. بعد ها گوگل به خود انکر تکست اهمیت داد. یعنی با توجه به انکر تکست به شما رتبه می داد. اگر سایت شما با کلمه “سئو” لینک شده باشد، در جستجوی کلمه سئو بهتر دیده می شوید. اما اگر با کلمه رایانه لینک شده باشید، جایگاه شما در جستجوی کلمه رایانه بهتر می شود. در نتیجه متن لینک شده هم تاثیر زیادی بر افزایش رتبه سئو وبسایت شما دارد.

بک لینک

بک لینک باکیفیت

بک لینکها را نباید مصنوعی ایجاد کرد و باید طبیعی باشند. کیفیت بک لینک مهم تر از تعداد آن است. برای مثال یک سایت معرفی کتاب و مقاله، یک لینک خارجی به یک سایت فروش کتاب می دهد. این پیوند برای کتاب فروشی بسیار ارزشمند است. در واقع یک بک لینک با کیفیت باید دارای مشخصات زیر باشد:

  • لینک فالو باشد و نوفالو نباشد.
  • لینک در بین محتوای سایت منبع باشد.
  • انکر تکست طبیعی و مناسب باشد.
  • محتوای سایت منبع با لینک مرتبط باشد.
  • سایت منبع اعتبار بالایی داشته باشد.

لینک فالو و نوفالو

البته اینکه فقط لینک های فالو داشته باشید، ممکن است از نظر موتور های جستجو غیر عادی باشد. لینک های نوفالو می توانند تاثیر غیر مستقیم بر سئو سایت شما بگذارند. یک بک لینک نوفالو از یک وبسایت که دارای مخاطبین بالایی است، یک روش مناسب برای معرفی سایت شماست. اینگونه یک بک لینک مناسب، ترافیک ارجاعی (Referral Traffic) زیادی برای سایت شما تولید می کند.

محل قرار گرفتن لینک

بک لینک هایی که در بین مقاله قرار می گیرند نسبت به آنهایی که درون فوتر یا نوار جانبی سایت ارزش سئوی بیشتری دارند. چرا که خواننده مقاله با تمایل بر روی آن کلیک کرده و اطلاعات بیشتری کسب می کند. این باعث کاهش نرخ پرش یا بانس ریت (bounce rate) می شود.

انکر تکست

انکر تکست بهتر است دارای یکی از مشخصات زیر باشد:

  • خود کلمه کلیدی باشد.
  • حاوی کلمه کلیدی و متن دیگری
  • نام وبسایت یا برند شما
  • ترکیبی از کلمه کلیدی و نام برند شما
  • آدرس وبسایت شما.
  • عبارات طولانی و راهنما مثل “اینجا کلیک کنید”
  • عبارات عمومی مثل “منبع”

توجه داشته باشید که استفاده همیشگی از کلمه کلیدی برای همه انکر تکست ها درست نیست. انکر تست ها و بک لینک ها را باید طوری انتخاب کنید که گوگل با بررسی آنها متوجه رفتار غیرطبیعی نشود و احساس نکند که قصد سواستفاده را دارید. به همین دلیل توازن برای لینک سازی بسیار مهم است و باید هدفمند و منظم باشد.

اعتبار سایت

گوگل به سایت های معتبر بخاطر ارزش محتوایشان، به لینک هایشان نیز اعتماد دارد. برای مثال ممکن است سایت های خبری به کسب و کار شما مرتبط نباشند، اما گرفتن بک لینک از آنها باعث افزایش اعتبار سایت شما نیز می شود.

برای ارزیابی اعتبار و ارزش بک لینکهای یک وبسایت می توانید اعتبار دامنه (Domain Authority) آن وبسایت را در وبسایت Moz بررسی کنید. این وبسایت، هر وبسایتی را بر اساس تعداد و کیفیت لینک هایش از بین ۱ تا ۱۰۰ امتیاز بندی می کند.

بک لینک

رایج ترین روش های لینک سازی خارجی چیست؟

مهم ترین دلیل برای دریافت بک لینک از دیگر سایت ها، با کیفیت بودن محتوای سایت شما است. علاوه بر این برای گرفتن آن روش های دیگری نیز وجود دارند:

  • خرید بک لینک
  • خرید رپورتاژ آگهی
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی
  • ساخت پروفایل در سایت های معتبر
  • کامنت گذاری در سایت های مرتبط

خرید بک لینک

وبلاگ ها و وبسایت های زیادی هستند که در ازای مبالغ مشخص لینک سایت شما را در نوار جانبی سایتشان قرار می دهند. این روش با وجود آسان بودن، معایب فراوانی دارد:

  • ریسک بالایی دارد. گوگل با استفاده از الگوریتم پنگوئن پیج هایی که اقدام به خرید و فروش لینک می کنند را شناسایی و جریمه می کند.
  • هزینه گرفتن بک لینک بالاست اما این هزینه تضمین نمی کند که تاثیر دلخواه را بگیرید.
  • وبلاگی که لینک شما را در سایت خود قرار می دهد، لینک سایت های دیگری را هم در کنار سایت شما قرار می دهد. ممکن است لینک های مجاور، از نظر گوگل سایت های مثبتی نباشند. در نتیجه امکان جریمه شدن سایت شما بیشتر می شود.

استفاده از رپرتاژ آگهی

افراط بازاریاب ها و اسپم کردن فضای مجازی با محتواهای بی کیفیت و لینک های نامناسب باعث شده تا از ارزش رپرتاژ آگهی کاسته شود. البته این روش هنوز هم در رشد وبسایت شما می تواند موثر باشد. اگر با نحوه نوشتن رپرتاژ آگهی آشنایی ندارید بهتر است این کار را به افراد متخصص محول کنید.

بک لینک برای سایت

یکی از شاخص های گوگل برای اعتبار سنجی وبسایت ها بک لینک است. به همین دلیل برای رشد و پیشرفت در کسب و کار خود و بالا بردن رتبه وبسایتتان در نتایج جستجو گوگل، بهتر است به بک لینکها هم توجه داشته باشید. البته که در کنار آن، از باکیفیت بودن محتوای سایت نباید غافل شوید. از نظر هوش مصنوعی گوگل کیفیت بر کمیت مقدم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 20 =