اصطلاحات اینستاگرام
اینستاگرام به افراد اجازه می دهد که عکس ها را ویرایش و آپلود کنند. و همچنین ویدئو های دلخواه خود را به اشتراک بگذارند. کاربران اینستاگرام می توانند علاوه بر عکس و ویدئو، متن هایی که در اصطلاح ( کپشن ) زیر پست های خود بنویسند. ما در این مقاله مجموعه ای کامل از اصطلاحات اینستاگرام و اصطلاحات بیزنسی اینستاگرام را آورده ایم. آشنایی و درک جامع و کامل این اصطلاحات در نحوه کار کردن شما با اینستاگرام تاثیر زیادی می گذارد.
یوزرنیم (Username)
یوزرنیم یا نام کاربری یا همان (ID) نامی منحصر به فرد و مخصوص شماست. که این نام را شما برای خودتان انتخاب می کنید. و دیگران با استفاده از آن به راحتی شما را در اینستاگرام پیدا می کنند.
پیج (page)
به حساب کاربری که درست کرده اید ( پیج ) و همچنین پروفایل یا اکانت (Account) نیز گفته می شود. بعد از باز کردن اپلیکیشن اینستاگرام آخرین تب ، پروفایل شما را نشان می دهد. این تب در پایین صفحه و به شکل عکس پروفایلتان است. برای دیدن پیج افراد میتوانید با جستجو کردن آیدی پیجشان آنها را پیدا کنید.
عکس پروفایل (Profile pic)
در تب پروفایل، سمت چپ بالای صفحه یک قاب دایره ای شکل وجود دارد. شما می توانید عکس یا لوگو خود را در آن قسمت قرار دهید. دیگران می توانند این عکس را در اندازه کوچک ببینند.
فید (Feed) اینستاگرام
فید اولین صفحه ای که هنگام ورود به اینستاگرام آن را می بینید. آیکون آن در پایین صفحه و به آن (home یا خانه) نیز می گویند. در این صفحه جدید ترین استوری و پست های فالوینگ هایتان را می بینید.
پست (post)
به هر عکس یا ویدیو که در اینستاگرام آپلود می شود( پست) می گویند. پست های شما در صفحه پروفایلتان نمایش داده می شود. شما از نوار تب پایین صفحه، گزینه وسط که به شکل علامت جمع می باشد، می توانید پست خود را آپلود کنید. پست های جدیدی که فالوورهایتان می گذارند شما می توانید ببینید. در زیر هر پست ۵ گزینه وجود دارد که عبارتند از:
۱. لایک (Like)
کلمه (Like) به معنی علاقه داشتن و پسندیدن است. آیکون لایک به شکل قلب که زیر هر عکس یا ویدئو وجود دارد. شما می توانید با دوبار لمس کردن هر پست یا فشردن علامت قلب، پستی که نگاه کردید را لایک کنید. لایک کردن به معنا پسندیدن شما از آن پست است. و اگر پشیمان شدید فقط دوباره عمل لایک را انجام دهید تا لایک شما پاک شود.
۲. کامنت (Comment)
کلمه Comment به معنای توضیح دادن است. با این گزینه شما می توانید درباره هر پست نظر دهید. گزینه کامنت در زیر پست و کنار گزینه لایک است.
۳. کپشن (Caption)
به معنی عنوان است. به توضیحات زیر پست کپشن می گویند. شما در هر کپشن فقط می توانید از ۲۲۰۰ کاراکتر استفاده کنید. منظور از کاراکتر حروف، اعداد، نشانه ها و فاصله می باشد.
۴. شیر/شر کردن (Share)
شِر کردن به معنی “به اشتراک گذاشتن” است. اگر شما به پستی علاقه داشتید می توانید با این گزینه، آن پست را به صورت خصوصی برای دوستانتان ارسال نمایید، در اصلاح یعنی پست را با آنها به اشتراک گذاشته اید. که این گزینه در کنار کامنت قرار دارد.
۵. سیو (Saves)
سیو به معنی “ذخیره کردن” است. در اینستاگرام امکان ذخیره کردن پست ها بر روی گوشی موبایل وجود ندارد، ولی امکان ذخیره کردن هر پستی که بخواهید در برنامه اینستاگرام وجود دارد. و پست های ذخیره شده را فقط از طریق صفحه خودتان می توانید به آنها دسترسی داشته باشید.
کالکشن (Collection)
شما می توانید پست های که ذخیره کرده اید را دسته بندی کنید، به این عمل ایجاد کالکشن یا کولکسیون میگویند.
فالوور (follower)
follower در لغت به معنای دنبال کننده یا تعقیب کننده است. هنگامی که شما پیج کسی را دنبال یا فالو می کنید، شما به فالوورهای آن پیج اضافه می شوید. در مقابل تمام کسانی که پیج شما را فالو (دنبال) می کنند نیز به فالوورهای پیج شما اضافه می شوند. تعداد فالوورها در قسمت بالای تب پروفایل در قسمت Followers مشخص است.
فالویینگ (Following)
following در لغت به معنا پیروی یا تقلید است. وقتی شما دیگران را فالو می کنید، آنها به فالویینگ شما اضافه می شوند. در بالای تب پروفایل شما، قسمت فالویینگ (following) می توانید آنها را مشاهده کنید. فالویینگ هر پیج تعداد کسانی که توسط صاحب آن پیج فالو شده اند.
صفحه پرایوت (Private) و پابلیک (Public)
صفحات پرایوت خصوصی هستند و برای دیدن پست های آنها حتما باید جزو فالوور های آن پیج باشید. برای دسترسی به این پیج ها باید تایید صاحب صفحه را دریافت کرد.
صفحات پابلیک آزاد هستند و افراد می توانند حتی بدون فالو کردن، به محتوای آنها دسترسی داشته باشند. برای فالو کردن صفحات پابلیک نیاز به تایید صاحب پیج نیست.
K (کا) در فالوور و فالووینگ
K (کا) از اصطلاحات اینستاگرام در بخش فالووینگ و فالوور می باشد که به معنی هزار است. اگر فردی در صفحه اش ۲۳.۶ فالوور داشته باشد، در واقع ۲۳۶۰۰ دنبال کننده دارد. ارقام دهگان به بعد نمایش داده نمی شود.
M (اِم) در فالوور و فالووینگ
M (ام) معادل میلیون می باشد. اینستاگرام برای پیج هایی با تعداد دنبال کننده و دنبال شونده بیشتر از یک میلیون نفر از این عدد استفاده می کند. مثلا اگر تعداد فالورهای یک پیج 20M باشد یعنی ۲۰ میلیون نفر این پیج را دنبال می کنند.
ریکوئست دادن (Request) :
اگر می خواهید صفحه فردی را فالو کنید، باید به آن درخواست فالو یا ریکوئست بدهید. برای اینکار باید وارد صفحه فرد مورد نظر شوید و روی گزینه Follow کلیک کنید. بعد از زدن فالو، عنوان دکمه به Requested تغییر می کند اینگونه شما به آن فرد ریکوئست داده اید. افرادی هم که قصد فالو کردن صفحه شما را دارند، باید به شما ریکوئست بدهند. بعد از تاییدتان وارد لیست دنبال کنندگان شما می شوند. البته تنها برای صفحات private صدق می کند. برای صفحات پابلیک نیاز به تایید صاحب پیج ندارید.
کانفِرم کردن (Confirm) :
اگر حساب شما از نوع خصوصی (Private) باشد، افرادی که تمایل دارند تا پیج شما را دنبال کنند باید به شما درخواست فالو بدهند. اگر شما راضی به دنبال کردن پیج خودتون توسط آن فرد هستید باید آن را با گزینه confirm تایید کنید. اگر در این مورد رضایت ندارید می توانید با انتخاب دکمه delete مانع از فالو کردن ایشان شوید.
فالوبک (Follow Back)
فالوبک “بازگشت فالو” است. اگر کاربری یک کاربر دیگر را فالو کند و کاربر دوم نیز در پاسخ او را فالو کند عمل فالوبک انجام شده است.
آنفالو (unfollow)
اگر شما از دنبال کردن یک فرد خسته شدید یا به هر دلیلی علاقه ای به دنبال کردن آن فرد نداشتید، می توانید او را آنفالو کنید. برای این کار روی دکمه آنفالو که به جای دکمه فالو ظاهر شده است، کلیک کنید. اگر پیج شخص پرایوت باشد پست های آن در صفحه Home شما نمایش داده نمی شود و دیگر قادر به دیدن پست هایش نیستید.
بیو/بایو (Bio)
عبارت Bio مخفف کلمه Biography به معنی زندگینامه است. متن معرفی هر پیج که در زیر عکس پروفایل قرار دارد بایو نام دارد. در این قسمت علاوه بر متن می توانید از ایموجی نیز استفاده کنید. و در صورت داشتن وبسایت، آدرس آن را در این قسمت وارد کنید.
استوری (story)
استوری به معنی “داستان” است که در سال ۲۰۱۷ به اینستاگرام اضافه شد. و در مدت کوتاه توانست طرفداران زیادی را جذب کند. در این قابلیت شما می توانید برای مدت ۲۴ ساعت عکس یا ویدئو یا متنی را منتشر کنید که بعد از ۲۴ ساعت خود به خود حذف می شود. برای نگه داشتن استوری می توانید آن را به بخش هایلایت (highlight) اضافه کنید.
در بخش استوری اینستاگرام امکان لایک وجود ندارد. کامنت هایی را که دیگران برای استوری شما می گذارند را تنها خود شما می بینید. در این قسمت نیز شما می توانید ببینید که چند نفر از استوری شما دیدن کرده اند. اینستاگرام قابلیت های جذابی را برای این بخش تعبیه کرده است مانند: ویرایش عکس و ویدیو، امکان نظرسنجی و استیکر های جذاب و … . طول ویدئو در هر استوری نهایتا ۱۵ ثانیه می باشد.
لایو (live)
live به معنای پخش زنده است. لایو یکی از اصطلاحات اینستاگرام که شما می توانید به صورت زنده و بدون محدودیت زمانی فیلم بگیرید و با فالوورهای خود به اشتراک بگذارید. تمام کسانی که در حال دیدن لایو شما در اینستاگرام هستند می توانند لایک کنند و به صورت آنلاین کامنت بگذارند این کامنتها برای فالوورهای شما قابل دیدن است. شما میتوانید لایو را ذخیره کنید یا ذخیره نکنید. در صورت ذخیره کردن مانند استوری بعد از ۲۴ ساعت خود به خود حذف می شود؛ مگر اینکه آن را به هایلایت یا IGTV اضافه کنید.
هایلایت کردن (Highlight)
با قابلیت هایلایت شما قادر به ذخیره استوری هایتان بیشتر از ۲۴ ساعت خواهید بود.
آیجی تی وی (IGTV)
در حالت عادی اینستاگرام، امکان آپلود فیلم های بیشتر از یک دقیقه را ندارید. نهایتا می توانید ۱۰ ویدیو یک دقیقه ای را در یک پست در ۱۰ اسلاید آپلود کنید. برای حل این موضوع اینستاگرام قابلیتی به برنامه خود اضافه کرده که امکان آپلود فیلم هایی با طول بیشتراز یک دقیقه در آن فراهم شده است.
هشتگ (Hashtags) در اینستاگرام
برای دسته بندی و به اشتراک گذاری پست ها برچسبی به نام هشتگ به کار می رود. استفاده از هشتگ موجب می شود بتوانید تمام محتواهای متفاوت (متن، عکس، ویدیو و…) با یک موضوع خاص را پیدا کنید. هشتگ فقط مخصوص به اینستاگرام نیست و در توئیتر، پینترست و فیس بوک نیز وجود دارد. برای استفاده از هشتگ قبل ازنوشته ای که می خواهید بنویسید از یک علامت “#” استفاده کنید. برای دیدن همه پست های مربوط به کتاب می توانید با سرچ کردن #کتاب آن را پیدا کنید. می توانید از هشتگ در استوری، کامنت ها و کپشن ها نیز استفاده کنید.
این هشتگ ها باعث می شود که افراد با هر برنامه ای از هر جای دنیا بتوانند موضوع مرتبط با هشتگ را سرچ کنند و پست مرتبط را سریعاً پیدا کنند. در هشتگ نمی توانید از فاصله استفاده کنید. برای استفاده از هشتگ برای عبارات ۲ یا چند قسمتی میتوانید از خط فاصله “-” استفاده کنید.
اکسپلور (Explore) اینستاگرام
اکسپلور به معنی “جستجو” است. برای دسترسی به این قسمت تب دوم اپلیکیشن اینستاگرام که به شکل ذره بین است، را بزنید. در این بخش پست هایی از سراسر اینستاگرام، چه آنهایی را که فالو کرده اید و چه نکرده اید، برای شما به نمایش گذاشته می شود. اینستاگرام با الگوریتم هایی که دارد، سعی می کند بهترین نتایج را برای شما نشان دهد. این پست ها بر اساس فعالیت شما و دوستان تان در اینستاگرام برای شما به نمایش گذاشته می شود. جستجوی شما می تواند بر اساس تگ، مکان، افراد و پست های محبوب باشد.
سرچ (Search) چیست؟
سرچ به معنی جستجو کردن است. این یکی از قابلیت های قدرتمند اینستاگرام است که مخصوص جستجو کردن است. گزینه سرچ به شکل ذره بین است که در بالای صفحات قرار دارد. سرچ در بخش اکسپلور شامل چهار بخش است :
۱– Search top
این قسمت به شما صفحاتی را نشان می دهد که بیشترین سرچ های خود شما بوده است.
۲- Search Accouts
از این قسمت می توانید با جستجوی نام افراد یا کسب و کارها، پیج اینستاگرام آنها را پیدا کنید. در این بخش وقتی که شما نام کسی را سرچ می کنید، قسمتی به نام Suggested افراد یا پیج های مشابه با سرچ به شما نشان خواهد داد.
۳- Search tags
از این قسمت شما می توانید هشتگ های مورد نظر خود را جستجو کنید. تا پست هایی که دارای هشتگ مورد نظر هستند، به شما نمایش داده شود.
۴- Search places
زمانی که شما جی پی اس (GPS) دستگاه خود را روشن کرده باشید می توانید در میان مکان ها، شهر ها و کشور های مختلف جستجو کنید. سپس تمام پست هایی که آن لوکیشن (location) را دارد را خواهید دید.
دایرکت (Direct) اینستاگرام
دایرکت به معنای “مستقیم و بی واسطه” است. دایرکت همان قسمت پیام رسان خصوصی اینستاگرام است. اگر شما می خواهید متن پیامتان را فقط خود و شخص مورد نظرتان ببینید، می توانید از دایرکت استفاده کنید. در این قسمت قابلیت ساختن گروه نیز وجود دارد.
منشن (Mention) چیست؟
منشن (mention) در لغت به معنای “اشاره کردن، ذکر کردن و نام بردن” است. منشن یکی از اصطلاحات اینستاگرام است که دقیقا به معنای خود استفاده می شود. اگر بخواهید در اینستاگرام به نام کسی اشاره کنید، از این قابلیت استفاده می کنید. مثلا تصور کنید که یک عکس مشترک با دوستتان گرفته اید. برای اینکه به حضور آنها در عکس اشاره کنید یا اگر می خواهید یک نفر را از چیزی آگاه کنید، می توانید او را منشن کنید.
برای mention کردن کافی است از یک علامت “@” قبل از آیدی اینستاگرام شخص مورد نظر استفاده کنید. از این قابلیت هم در کپشن ها و هم در کامنت ها می توانید استفاده کنید.
تگ (Tag) در اینستاگرام
تگ (tag) در لغت به معنای “برچسب زدن و علامت زدن” است. تگ دقیقا معادل آنلاین برچسب است. گاهی شما در عکس های اینستاگرام قصد دارید افراد مربوط به عکس را معرفی و به نام آنها اشاره کنید، از قابلیت تگ کردن می توانید استفاده کنید. برای تگ کردن کافی است از “@” قبل از آیدی اینستاگرام افراد استفاده کنید. تگ و منشن به یک منظور به کار می روند.
فیلتر (Filter)
فیلتر همان افکت های رنگی است که برای ویرایش عکس و فیلم در دسترس کاربر قرار می گیرد. از این فیلترها برای زیبایی بیشتر پست ها استفاده می کنند.
لایک کردن کامنت و پاسخ دادن به کامنت
صاحب پیج و فالوور ها می توانند کامنت ها را بخوانند و به دلخواه آن ها را لایک کنند. همچنین می توانند به هرکدام پاسخ دهند که به این عمل ریپلای (Reply) می گویند.
بستن کامنت (Turn Off Commenting)
بستن کامنت در اینستاگرام به معنای غیرفعال کردن کامنت یک پست است. با این کار دیگر افراد قادر به گذاشتن کامنت در پست های مشخص شده نخواهند بود.
قابلیت Turn On Post Notification
این قابلیت برای روشن کردن اعلان پست های یک پیج خاص است. زمانی که آن فرد پست جدیدی در اینستاگرام منتشر کند برای شما اعلان یا نوتیفیکیشن ارسال خواهد شد.
قابلیت Turn On story Notification
این قابلیت برای روشن کردن اعلان استوری های یک پیج خاص است.با فعال کردن این دکمه زمانی که آن فرد استوری جدیدی در اینستاگرام منتشر کند برای شما اعلان یا نوتیفیکیشن ارسال خواهد شد.
آرشیو (Archive)
کلمه آرشیو به معنی ذخیره کردن است. با این گزینه شما می توانید پستهای خودتان را که می خواهید به طور موقت تا هر زمان که خواستید در پیجتان دیده نشود را آرشیو کنید تا دیگران آن را نبینند. شما می توانید هر زمان که خواستید پست را در قسمت آرشیو ببینید. همچنین می توانید آن را از آرشیو خارج کرده و به پیجتان باز گردانید.
بیزینس پروفایل (Business Profile)
بیزینس پروفایل یا همان صفحه تجاری اینستاگرام برای کسانی است که می خواهند از اینستاگرام استفاده تجاری کنند و از اینستاگرام درآمد کسب کنند. صفحه تجاری امکانات ویژه ای برای مدیریت پیج به شما می دهد. این قابلیت ها به افزایش فروش و دیده شدن پیج شما در اینستاگرام کمک می کنند. کاربران عادی به این امکانات دسترسی ندارند.
Report چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر شما پیجی را ریپورت کنید، در واقع به اینستاگرام اخطار داده اید که این پیج فعالیت غیر مجاز دارد. اگر تعداد ریپورت های پیجی ۱٫۵ برابر تعداد فالورهایش شود، اینستاگرام آن پیج را می بنند. یکی از راه های پیشگیری از بسته شدن پیج، گذاشتن کامنت انگلیسی زیر پست آن پیج است. هر کامنت انگلیسی میتواند ۳ ریپورت را حذف کند.
Block یا بلاک چیست؟
اگر پیجی را بلاک کنید، در واقع آن پیج دیگر هیچ دسترسی به شما نخواهد داشت. نمی تواند پیج شما را دنبال کند یا برایتان لایک و کامنت بگذارد و دایرکت بفرستند. حتی در صورت سرچ کردن، پروفایل شما را نمی بیند.
ربات اینستاگرام چیست؟
نرم افزار هایی وجود دارد در نقش پیج اینستاگرام شما، به سراغ افرادی که ممکن است به پیج شما علاقه داشته باشند می روند و برایشان لاک و کامنت می گذارند و درخواست فالو می دهند، این نرم افزار ها ربات هستند. آنها با این عمل باعث می شوند که دیگران علاقمند به دنبال کردن شما بشوند. شما می توانید برای بالا بردن فالوور های پیجتان از این ربات ها استفاده کنید.
شات (Shot)
به قرار دادن تصویر یک اکانت یا اسکرین شات از صفحه پروفایل کاربری در پست یا استوری تان برای تبلیغ کردن از او، شات می گویند.
استیکر (Stickers)
استیکر یکی از اصطلاحات اینستاگرام در بخش استوری بوده که توسط آن میتوان راحتتر به بیان احساسات پرداخت. استیکرهای اینستاگرام شکلهای گوناگونی دارند و کارایی برخی از آنها کاملا متفاوت است. گذاشتن موزیک در استوری، نظر سنجی، لوکیشن و مواردی از این قبیل، توسط استیکرها امکان پذیر است
هاید کردن استوری (Hide Story)
هاید کردن استوری به معنای پنهان کردن آن از برخی اکانت های خاص است. این ویژگی توسط گزینه …Hide Story From در منوی تنظیمات اینستاگرام در دسترس است.
پین کامنت (Pin Comment):
به سنجاقکردن یک کامنت در لایو گفته میشود.
close friends
close friend این قابلیت جدید در اینستاگرام ، امکان ارسال استوری ویژه برای دوستان شما را فراهم می کند . می توانید افرادی که استوری شما را مشاهده می کنند محدود کنید. در حال حاضر،اگر بخواهید می توانید استوری های خود را در یک گروه خصوصی تر به اشتراک بگذارید.
اصطلاحات عامیانه ای که توسط کاربران اینستاگرام ساخته شده که دانستن آن ها هم، برای برقراری ارتباط با دیگران لازم است. که اکثر آنها به صورت هشتگ نوشته میشوند :
- اصطلاح = مخفف = معنی
- F4F = follow for follow = فالو کن تا فالو کنم
- L4L = like for like = لایکم کن تا لایکت کنم
- S4S = shot For shot = شاتم کن تا شاتت کنم
- C4C = comment for comment = کامنت بزار تا برات کامنت بزارم
- Comment4like = comment for like = کامنت براز تا لایکت کنم
- Like4Comment = like for comment = لایک بزار تا برات کامنت بزار
- gn = Good night = شب بخیر
- gm = Good morning = صبح بخیر
- gf = girl friend = دوست دختر
- bf = boy friend = دوست پسر
- rel = relationship = وضعیت تاهل
- sin = single = بدون دوست (تنها)
اصطلاحات بیزینسی اینستاگرام
اگر شما صاحب یک کسب و کاردر اینستاگرام باشید، احتمالا یک صفحه بیزینسی دارید. شاید هم بخواهید از امروز صفحه شخصی خود را به یک صفحه بیزینسی تبدیل کنید. صرفا این تبدیل اصطلاحاتی را ایجاد می کند که قبلاآن برخورد نداشته اید. مخاطب ما در این نوشته کاربر عام اینستاگرام است. این فهرست را مرور می کنیم:
الگوریتم (algorithm)
الگوریتم اینستاگرام قلب تپنده این اپلیکیشن در بخش بیزینسی است. توجه کنید که برخی پست ها در بخش اکپسلور شما وجود دارند که در اکسپلور دوستتان وجود ندارند می توانید تا حدودی به مفهوم الگوریتم نزدیک شوید. الگوریتم اینستاگرام تصمیم می گیرد که براساس رفتار شما چه پست هایی را نمایش دهد.
در علوم کامپیوتر واژه الگوریتم بسیار زیاد به کار می رود. هر الگوریتم برای انجام محاسبات خاصی طراحی می شود. برای اینستاگرام الگوریتم وظیفه دارد کاربران را برای ساعت های طولانی تری در این فضا نگه دارد. همین موضوع باعث می شود بر اساس علایق کاربر، اشخاصی که دنبال می کند و هشتگ هایی که بررسی می کند پست های موجود در سطح اینستاگرام را ببیند. اینکار باعث می شود کاربران بیشتر سرگرم شوند. البته همه شبکه های اجتماعی چنین الگوریتمی دارند و رقابت در بین اپلیکیشن ها در میزان هوشمندی این الگوریتم هاست. البته دقت کنید که برای پیج های شخصی نیز بحث الگوریتم مطرح است و از لحاظ کارکرد تفاوتی ندارند.
اینستایت(insight):
تعریف: اطلاعات و آماری که به شما کمک می کند تا در مورد دنبال کنندگان، محتوای صفحه و نهایتا عملکردتان آگاهی پیدا کنید. داشتن پیج بیزینسی در اینستاگرام یعنی تحلیل لحظه به لحظه آماری که اینستاگرام در اختیار شما قرار می دهد. در میان اصطلاحات اینستاگرام اصطلاح اینستایت برای پیج های بیزینسی از مهمترین آمار است. اینستایت وضعیت فعلی فالورهایتان، جنسبت آنها ، محل زندگی آنها و ساعاتی که در آن فعالیت بیشتری دارند گوشه ای از این اطلاعات است. بعلاوه اینستایت به شما می گوید محتوا شما طی بازه های زمانی یک هفته، ۶ ماه و یک سال چه عملکردی داشته است. شما برای بهبود وضعیت پیجتان و برای آینده آن به این اطلاعات نیاز دارید.
اصلاحات اینستایت
- آمار پست: این آمار شامل تعداد لایک، کامنت، اشتراک گذاری و ذخیره پست می باشد. به مجموع این اعداد engagement گفته می شود. آمار ابتدا پست شامل:
- لایک: تعداد کسانی که با دوبار ضربه زدن روی پست آن را پسندیده اند. (Double tap) برای پست هایی با فرمت ویدئو در این بخش تعداد لایک ها دیده می شود اما در ذیل پست تعداد بازدید موسوم به view دیده می شود که از تعداد لایک ها بیشتر است.
- کامنت: تعداد نوشته هایی شامل متن، هشتگ، ایموجی که در پای پست درج می شود. (comments)
- اشتراک گذاری: تعداد دفعاتی که یک پست برای دیگران ارسال شده است. (shared)
- ذخیره: تعداد نفراتی که یک پست را در حساب اینستاگرامشان ذخیره کرده اند. (saved)
این آمار در این بخش به ازای هر پست نمایش داده می شود. این ویژگی صرفا برای پست های مندرج در پیج های بیزینسی نمایش داده می شود. پیج های شخصی صرفا تعداد لایک ها و کامنت هایشان را می بینند. اگر این بخش را به سمت بالا بکشیم آمار دیگری برای ما ظاهر می شود.
اینتراکشن(interaction):
تعریف: اینتراکشن به معنی تعامل است. این فاکتور نشان دهنده میزان تعاملی است که کاربران با پست داشته اند. منظور از تعامل در این بخش میزان درگیری مخاطب با پروفایل شماست. به صورت خلاصه اینتراکشن برای هر پست دو فاکتور را نشان می دهد: ۱- بازدید از پروفایل (Profile visits) و ۲- website Clicks (تعداد دفعاتی که بر روی لینک قرار گرفته در بایوی پیج کلیک شده است). البته اگر موارد دیگری در بایوی خود مانند: دکمه های تماس قرار داده باشید، میزان کلیک بر روی آنها نیز در همین بخش قرار می گیرد. در ذیل عبارت interaction یک عدد در وسط صفحه با یک نوشته در زیر آن دیده می شود. این عدد مجموع دو پارامتر بعدی را نشان می دهد: ” تعداد تعامل هایی که در مواجهه با این پست صورت گرفته است.”
پروفایل ویزیت (Profile Visits):
تعریف : تعداد دفعاتی که افراد مستقیما صفحه اصلی پروفایل شما را بازدید کردند. اگر یک پست باعث شود کاربران مستقیما به صفحه اصلی پروفایل شما بروند، تعدادشان در این فاکتور محاسبه می شود. این یعنی نمی توانیم بدانیم چه کسانی پروفایل ما را دیده اند اما می توانیم تعدادشان را داشته باشیم. پروفایل ویزیت نشان می دهد که یک پست به اندازه ای جذاب بوده که کاربر غیرفالور را ترغیب به بررسی بیشتری بر روی پروفایل اصلی یک صفحه کرده است.
وبسایت کلیک (website clicks):
تعریف: تعداد دفعاتی که بر روی لینکی که در بایو پیج قرار داده اید کلیک شود. در حال حاضر بایوی پیج تنها جایی است که می توانید در آن لینک قرار دهید. این لینک می تواند آدرس وبسایت شما، کانال یوتیوب شما و یا هر آدرس دیگری در سطح اینترنت باشد. این فاکتور مشخص می کند که هر کاربر چند بار بر روی آن لینک کلیک کرده است. وجود این فاکتور برای هر پست نشان دهنده این است که هر پست چند کاربر را ابتدا به پروفایل اصلی شما و بعد هم به لینک درج شده در بایو برده است. همانطور که گفتیم اگر پارامتر قابل تعامل دیگری در بایوی پیج مانند دکمه تماس وجود داشته باشد، میزان تعامل با آن نیز در این بخش در قالب calls قرار می گیرد. با این پارامتر بخش interaction یک پست به پایان می رسد.
دیسکاوری(discovery):
تعریف: این پارامتر مشخص می کند که هر محتوای شما توسط چندکاربر دیده شده است. علاوه بر این مشخص می کند که چه تعداد کاربر از چه طریقی به یک پست دست پیدا کردند. در کلمه discovery یک عدد با یک نوشته در زیر آن قرار دارد. این عدد نشان دهنده پارامتر ریچ است و عبارت زیرین این عدد می گوید که چند درصد از این بازدید کنندگان از فالورهای شما نبوده اند. یعنی این پست را به طرق دیگری دیده اند.
فالو (Follows):
تعریف: این پارامتر نشان می دهد که این پست باعث شده که چند نفر این پیج را فالو کنند. یک پست اگر باعث شود افرادی تصمیم بگیرند یک پیج را فالو کنند، در این بخش محاسبه می شوند. به میزان جذابیت پست بدیهی است که این عدد نیز افزایش پیدا می کند.
ریچ (reach):
تعریف: تعداد دفعاتی که پست ما توسط اکانت های یکتا دیده شده است. ریچ به نسبت ایمپرشن (مورد بعدی) همواره عدد کمتری را نشان می دهد. در این اصطلاح اینستاگرامی هر پیج یونیک تنها یکبار بازدید از پیج شما در آمار محاسبه می شود. یعنی اگر اکانتی ۱۰ بار پست شما را ببیند در مجموع یک عدد به مجموع ریچ شما اضافه می کند. فاکتور ریچ را می توانیم به دو مدل تقیسم کنیم: ریچ طبیعی (orgaic reach) و ریچ پولی (paid reach). در نوع طبیعی این اصطلاح عدد نشان داده شده مربوط به اکانت هایی است که به طور طبیعی به پست شما رسیده اند. یعنی آن را در اکسپلورشان مشاهده کرده اند یا پیج شما را پیشتر فالو کرده اند و یا در نهایت با دنبال کردن یک هشتگ به این پست رسیده اند.
نوع دوم ریچ پولی به ازای پرداخت مبلغ و انجام پروموشن اینستاگرام و یا پست های اسپانسری، یک پست را سر راه افراد احتمالی قرار داده و باعث دیده شدن آن می شوند. در روش دوم حتی می توان عددی تخمینی برای این فاکتور در نظر گرفت و به ازای آن پرداخت انجام داد. در هر صورت ریچ یعنی دیده شدن توسط اکانت های یونیک و می تواند معیاری برای موفقیت سنجی پیج ها باشد. البته مقداری که برای ریچ محاسبه می شود تخمینی است.
ایمپرشن(impression):
تعریف: تعداد دفعاتی که در مجموع پست شما دیده شده است. این تعریف فارغ از یونیک بودن اکانت ها شمرده می شود. یعنی ممکن است یک اکانت ده بار پست شما را ببیند؛ این کار در آمار شما ۱۰ بار محاسبه می شود. بدیهی است که عدد ایمپرشن از سایر فاکتورهای اینسایت بیشتر خواهد بود. در میان اصطلاحات اینستاگرام دو مورد اخیر بسیار مورد توجه هستند و گاها به جای یکدیگر استفاده می شوند.
نکته: اگر در صفحه اصلی پروفایلتان بر روی دکمه insight بزنید وارد صفحه ای می شوید که مشابه این اصطلاحات اینستاگرام در آن بخش مشاهده می شود. با این تفاوت که آن اعداد در رابطه با یک پست خاص نیست بلکه برای مجموع پست های پیج است.
فاکتور های from…
چهار فاکتور بعدی که مشخص می کنند عدد به دست آمده برای ریچ، از چه پارامتر هایی است.
- From hashtags: هشتگ هایی که شما در پایین پست و در کپشن اینستاگرام قرار می دهید باعث می شود که افرادی که به دنبال آن هشتگ ها هستند به پست شما برسند. هر کاربری که از این طریق روی پست شما قرار بگیرد در تعداد این فاکتور فقط برای یکبار حساب می شود.
- From home: این افراد که پست شما را توسط فید خود دیده اند، دنبال کننده های شما هستند.
- From explore: شمارنده کسانی است که از طریق اکسپلورشان به پست رسیده و آن را دیده اند.
- From other: نمودار کسانی است که از طرق دیگری به پست شما رسیده اند. این می تواند از طریق ارسال شدن پست توسط فالورهای شما و یا سرچ مستقیم پیج شما و رسیدن به این پست باشد.
پروموشن (promotion):
برای هر پست در کنار عبارت view insight دکمه promote به رنگ آبی دیده می شود.اگر شما می خواهید از تکنیک پروموشن اینستاگرام برای ارتقا پستتان استفاده کنید، روند مخصوص به خود را دارد. در انتها بخش insight بخشی را به آن اختصاص داده ایم.
اینگیجمنت (engagement):
مجموع چهار فاکتور گفته شده در مورد ۳ یعنی تعداد لایک، کامنت، اشتراک گذاری و سیو یک پست را اینگیجمنت می گویند. این عدد نشان دهنده میزان تعامل فالورها با پست های پیج است. و اصطلاح دیگری به نام نرخ تعامل مطرح می شود. نرخ تعامل یا engagement rate به مجموع مواردی تقسیم بر تعداد فالورهای پیج گفته می شود. این مورد به صورت میانگین برای کل پیج در نظر گرفته می شود. یعنی ممکن است نرخ تعامل برای یک پست ۱۰ درصد و برای پست دیگری ۸ درصد باشد. اگر روند برای سایر پست ها نیز کمابیش مشابه این دو عدد باشد می توان نتیجه گرفت که نرخ تعامل این پیج ۹ درصد است. این فاکتور در هیچ بخشی از صفحه اینستاگرام شما دیده نمی شود. بلکه عددی است که توسط ابزارهای جانبی تحلیل اینستاگرام به دست می آید.
اگر در صفحه اصلی پروفایل بیزینسی خود بر روی دکمه insight بزنید با اصطلاحات اینستاگرام به شرح زیر مواجه می شوید. در این بخش از ابتدا صفحه با عبارت follower breakdown روبرو می شویم. که قرار است اطلاعاتی در مورد فالورهای صفحه به تفکیک به دست بیاوریم:
رشد (Growth):
تعریف: درصد رشد تعداد فالورهای پیج در بازه زمانی یک هفته گذشته را نشان می دهد.
در این بخش سه کلمه به چشم می خورد:
- Overall نشان دهنده مجموع کسانی است که به پیج ملحق شده اند.(طی یک هفته گذشته)
- Follows تعداد کسانی که طی یک هفته ما را فالو کرده اند.
- Unfollows: تعداد کسانیکه طی یک هفته گذشته ما را آنفالو کرده اند.
نکته: در ذیل این بخش نموداری از روند رشد تعداد فالورهای پیج وجود دارد. می توانید با زدن روی نمودار، مقدار اعداد این پارامترهای به ازای روزاهای هفته ی گذشته مشاهده کنید.
Top location(مکان های برتر):
تعریف: این آمار نشان می دهد بیشتر فالورهای شما متعلق به کدام شهرها یا کشورها هستند. این بخش به تفکیک شهرها و کشورها قابل مشاهده است.
Age range ( محدوده سنی):
در این بخش می توانید پراکندگی فالورهایتان از لحاظ سنی را بررسی کنید. همچنین در این قسمت می توانید فالورها را براساس جنسیت تفکیک کنید.
Gender ( جنسیت):
در نمودار دایره ای موجود در این بخش می توانید درصد مردان و زنان حاضر در پیجتان را مشاهده کنید.
Most active Time (ساعت اوج فعالیت)
با استفاده از این نمودار میله ای می توانید ببینید که فالورهایتان چه ساعت هایی در روز و چه روزهایی در هفته بیشترین فعالیت را در اینستاگرام دارند. این اطلاعات برای هر کشور بر اساس ساعت همان کشور تنظیم می شود. این اطلاعات به شما در مورد بهترین زمان انتشار پست در اینستاگرام کمک می کند.
اکانت های بیزینسی:
Instagram shopping (فروشگاه اینستاگرام):
قابلیتی منحصر به فرد در اینستاگرام این که یک پست را مستقیما به یک سایت متصل می کند. راه اندازی فروشگاه اینستاگرام که برای کاربران ایرانی به سادگی امکان پذیر نیست. به هر حال این امکان به صاحبان فروشگاه اجازه می دهد بر روی محصولاتی که در پستشان معرفی کرده اند، تگ محصول (Product tag) با قیمت قرار دهند.
Quick Reply (پاسخ سریع):
این اصطلاح در دایرکت اینستاگرام پیج های بیزینسی ارتباط دارد. اگر بخواهید یک پاسخ مشخص در قالب متن را به افرادی در دایرکت بفرستید فقط باید یکبار آن را بعنوان Quick Reply ذخیره کرده و برای همیشه از آن استفاده کنید. برای اینکار در یکی از دایرکت هایتان یک متن بنویسید و انگشت خود را روی آن نگه دارید و روی گزینه Save as quick reply را بزنید، و یک نام کوتاه برای این پاسخ انتخاب کنید. بعد از آن هر وقت این پاسخ آماده را خواستید فقط آن نام کوتاه را نوشته و پیام ظاهر شده را ارسال کنید.
می توانید با زدن روی (علامت + در محل تایپ متن) و همچنین زدن بر روی علامت دیالوگ (دومین آیکون از راست) فهرست کوییک ریپلای های ذخیره شده خود را بببنید، هر کدام را که خواستید انتخاب کرده و ارسال را بزنید.
Swipe up (بکش بالا!)
این عبارت برای دو دسته از کاربران فعال است:
- کسانی که بیش از ۱۰ هزار فالور دارند.
- کسانی که تیک آبی اینساگرام را دارند.(Verified accounts)
اگر جز یکی از دو دسته بالا باشید می توانید در تنظیمات استوری خود لینک قرار دهید. کاربران شما با کشیدن صفحه استوری به سمت بالا، لینک مورد نظر شما برایشان باز می شود.