نماد سایت پانی دیزاین

بازاریابی عصبی چیست؟ معرفی روش های بازاریابی

بازاریابی عصبی

بازاریابی عصبی

بازاریابی عصبی یکی از شاخه های علم بازاریابی است که برای آشنایی با آن بهتراست ابتدا با مفهوم بازاریابی آشنا شد. بازاریابی یا مارکتینگ ازنظر هرشخص معنای متفاوتی دارد و تعریف های گوناگونی برای آن آمده است. یکی از معانی متداول و مرسوم بازاریابی انجام هر کار ممکن برای راغب کردن مردم به پرداخت پول در ازای کالا و خدمات.

درواقع بازاریابی چهاربخش را دربر می گیرد:

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ

تاریخچه نورومارکتینگ

بازاریابی عصبی یکی از انواع بازاریابی های مطرح و جدید است. این بازاریابی درابتدا به صورت تکی وجود نداشته است. بلکه در پژوهشی در سال ۲۰۰۲ توسط یک استاد بازاریابی هلندی مطرح شد. در آن زمان کمپانی‌های آمریکایی مثل Salesbrain و Brighthouse اولین‌هایی بودند که تحقیقات نورومارکتینگ را با تکیه بر پژوهش‌های نوین و بهره بردن از تکنولوژی های علوم عصبی-شناختی معرفی کردند.

تعریف نورومارکتینگ

نورومارکتینگ نوعی از انواع بازاریابی است.این نوع از بازاریابی تشکیل شده از رشته‌های علمی روان‌شناسی و علوم مغز و اعصاب و عصب‌شناسی است.

نورومارکتینگ به کمک تفسیر امواج مغزی توسط فناوری‌های EEG و FMI درتلاش است تا سطح فروش مارا بیشتر کند.

در واقع احساس مهم ترین محرک خرید است به همین دلیل بازاریابی عصبی در تلاش است عوامل محرکه در تصمیم مشتری در خرید را شناسایی و اقدامات لازم را انجام دهد.

ابزارهای بازاریابی عصبی

ابزارهای بازاریابی عصبی انواع گوناگونی دارند مانند MEG/ EEG/FMRI/ QEEG/ GSR/ Face / Reade که ما به توضیح مختصری از بعضی از آنها می پردازیم.

EEG

یکی از ابزار ها EEG است که توسط محققان کشف شده و امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. حسگرهای زیستی EEG سبب می شود تا محققان عکس العمل های مصرف کنندگان را در یک محیط مناسب شناسایی و بررسی کنند.

MEG

یکی دیگر از ابزارها MEG است که در دهه ی ۶۰ میلادی به وجود آمده و در دهه های اخیربه دلیل پیشرفت‌های بسیار زیاد در اندازه‌گیری و عکس‌برداری از میدان‌های مغناطیسی در مغز مورد توجه قرار گرفته است. MEG راه مناسب تر و پرکاربردتری در ثبت عملکردهای مغز در این بازاریابی است.

FMRI

برخلاف دو ابزار قبل FMRI از یک اسکنر MRI برای تصویربرداری از تغییرات جریان خون در مغز استفاده می‌کند. اسکنرهای FMRI بسیار گران هستند ولی نسبت به اسکنرهای MEG بیشتر در بازار موجوده و در دسترس است.

تفاوت بازاریابی عصبی و بازاریابی سنتی

در دنیای امروز به روز بودن بسیارمهم است به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند که بازاریابی سنتی دیگر جوابگوی نیازها نیست و بهتراست که به سراغ بازاریابی های جدید مانند بازاریابی عصبی برویم.هربازاریابی مزایا و معایبی دارد که در اینجا به چند مورد از مزایای این بازاریابی می پردازیم.

مزایای بازاریابی عصبی

کاربرد نورومارکتینگ

تاثیر بازاریابی عصبی در سئوو بهینه سازی سایت

یکی از فاکتورهای مهم گوگل نرخ کلیک(CRT) است.که ما می توانیم با انتخاب تکنیک های مناسب بازاریابی سبب بهبود نرخ کلیک شویم. یکی دیگر از راه های بهبود سایت استفاده از کلمات مترادف است.

انواع بازاریابی

بازاریابی انواع گوناگونی دارد که در اینجا به آنها اشاره می کنیم:

انواع دیگر مارکتینگ

خروج از نسخه موبایل